Naturhouse

- Firma působí v oblasti výživy a diety. V současné době patří do jejího portfolia téměř dva tisíce dietetických center ve 30 zemích světa.
- V České republice má 44 franšízových a pět vlastních poboček.
- Cena licence pro franšízanta je 300 eur. Celková počáteční investice činí 420 tisíc až milion korun podle lokality.
- Konkurenčními franšízami na českém trhu jsou například Svět zdraví či Dietplus

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Chtěl pomáhat lidem a léčit je. Jan Gonda, majitel master licence na dietetickou síť Naturhouse pro Česko a Slovensko, se však ke svému životnímu snu dostal až velkou oklikou. "Na medicínu jsem se nedostal a studium na Vysoké škole chemicko-technologické ztroskotalo, protože mi moc nešla matika," vzpomíná Gonda. Musel tedy do práce. Začal prodávat auta značky Honda a brzy se vypracoval na šéfa prodeje. Šikovného obchodníka si však všimla firma Joalis, která se věnuje přírodní medicíně, a nabídla mu post obchodního ředitele.

"Měl jsem hlavně prodávat, ale za krátkou dobu jsem musel nastudovat velké množství informací, jak pečovat o zdraví," popisuje Gonda zkušenosti, které se mu později velmi hodily. Zpočátku dietám příliš nedůvěřoval. Po osmi letech v přírodní medicíně a úspěšné expanzi do pěti evropských zemí se Jan Gonda rozhodl, že chce svůj vlastní byznys.

Osud ho směroval jasně. Jeho obchodní partnerka v Polsku měla několik prodejen dietetické značky Naturhouse. Na vlastní oči se tak mohl přesvědčit, jak tento byznys funguje, a zjistil, že si na sebe dokáže dobře vydělat. Rozhodl se tedy kontaktovat přímo španělskou centrálu Naturhouse. Vedení přesvědčil svými zkušenostmi s expanzí v oblasti přírodní medicíny do několika evropských zemí. A také tím, že si tento projekt vzal za svůj. Věřil, že bude fungovat jak terapeuticky, tak ekonomicky. Viděl díru na českém trhu. "Diet se tu sice nabízela spousta, ale takový komplexní soubor služeb, doplňků stravy a kvality tu nebyl," argumentuje Gonda.

Třetinové náklady

Na začátku roku 2008 se stal se master franšízantem pro Českou a Slovenskou republiku. "Moc se mi to slovní spojení líbilo," usmívá se. Tenkrát mu do smíchu ale zase tak moc nebylo. Do nákupu licence a rozjetí celého byznysu musel investovat několik milionů korun. "Použil jsem všechny své peníze a část jsem si musel i půjčit. Stranou šla i touha po vlastním bydlení," popisuje riskantní začátek. Stále to však podle něho stálo třikrát méně, než kdyby se takový projekt rozhodl rozjet sám bez podpory vyzkou- šené značky.

Na začátku měl nejvíce práce s adaptací projektu na místní trh a také se schvalováním produktů pro prodej v České republice. Trvalo mu to však nakonec jenom čtyři měsíce. Mohl se spolehnout na své zkušenosti z předchozí manažerské práce. V říjnu 2008 otevřel svoji první prodejnu v Českých Budějovicích a vyzkoušel si tak, zda středomořská dieta spojená s doplňky stravy a lehkým pohybem si v najde zákazníky i v mírném pásmu. Dnes má jeho impérium v Česku a na Slovensku 56 prodejen.

Podle Jana Gondy je klíčem k úspěchu výběr správných lidí. "Jsme tady pro každého, koho ta myšlenka nadchne. Náš člověk však musí mít podnikatelského ducha, odhodlání zabojovat a něco dokázat," popisuje Gonda svoji představu o franšízantovi. V žádném případě to podle něho nefunguje tak, že si koupíte franšízu a pak můžete sedět a nic nedělat. "Obzvláště to platí u konceptů, kde pracujete s lidmi. Ti z vás musejí něco cítit. Musí tam být velká přidaná hodnota," pokračuje.

Průvodce podnikáním

A kdo jsou vlastně jeho franšízanti? "Investoři, manažeři, realitní makléři, pojišťováci, dále lidé, kteří si udělali dietologické kurzy a hledají uplatnění," vypočítá Gonda. Nejraději však má "vyhořelé" kantorky. Často jsou podle něho úspěšnější než lidé se zdravotnickým vzděláním. "Základy jsme je schopni naučit za dva měsíce. Ta práce je však hodně o umění komunikovat, zaujmout klienta a o prodejních dovednostech. Klientovi navíc těch odborných znalostí moc neříkáte. Zákaznici to nezajímá, nudí ji to, potřebuje jednoduchý recept," vysvětluje.

Méně raději mezi zájemci o licence vidí manželky úspěšných podnikatelů. "Často se stane, že za dva měsíce přijde, že to není pro ni. Dáváme si na to už pozor," říká Gonda. Věkově jsou jeho franšízanti většinou starší čtyřiceti let. "Ti lidé jsou šikovní, chtějí podnikat, ale zároveň nesnášejí nejistotu a očekávají, že jim všechno někdo nalinkuje," chválí a kritizuje zároveň. Podle svých slov na to byl ale připravený a je smířený s tím, že své franšízanty musí trochu vodit za ručičku. "Nakonec máme méně problémů, než kdybychom se na to vykašlali," hodnotí Gonda.

"Nejlépe franšízy Naturhouse šlapou bývalým učitelkám, nejhorší výsledky naopak mají manželky úspěšných podnikatelů," říká Jan Gonda. Foto: Jan Rasch


Příběhy úspěšných českých franšízantů:

banner 2

Související