Nepodceňujte komunistickou Severní Koreu, vybudovala dokonce i svoji vlastní automobilku. Tak nějak by mohla znít propagace jednoho z nejhorších totalitních režimů světa. A byla by z části pravdivá.

V KLDR totiž opravdu funguje automobilka. Sídlí v průmyslové oblasti země a je to navíc jediná firma, která má dovoleno v ulicích měst mít vlastní billboardy, které lákají na její vozy. Ve skutečnosti ale neslouží k reklamě, je to další z nástrojů propagandy.

Inzerované vozy si totiž obyčejný Severokorejec nemůže pořídit, jsou určeny jen pro pár vyvolených. I proto v zemi, kde žije 24 milionů lidí, jezdí po obrovských mnohaproudových dálnicích jen něco přes 30 tisíc aut.

Nepovedné kopie

Severokorejská automobilka se jmenuje Pyeonghwa a komunistické vládě v ní patří, světe div se, pouhá třetina podílu. Zbytek vlastní jihokorejská náboženská společnost. Jedním ze sloganů značky je proto "cesta ke sjednocení". Vozy, které vyrábí, můžete potkat třeba i v Číně. Vždy ale platí, že jde o auta jiných značek vyráběná v licenci.

Automobilka tak zřejmě nemá ani vlastní designové oddělení. Její model Hwiparam je tak obyčejný Fiat Siena. "Výrobce" se dokonce ani nenamáhal odstranit staré logo Fiatu. Další model nazvaný Ppoggugi je zase užitkový Fiat Dobló - opět obdařený i logem Fiatu.

Firma dokonce rok vyráběla luxusní sedan Zunma, který byl kopií jihokorejského vozu Ssangyong Chairman. A ten byl zase kopií limuzíny od Mercedesu. Mnoho severokorejských pohlavárů ale o něj nemělo zájem. Dávají totiž přednost opravdovým vozům značky Mercedes-Benz a místní nedokonalé kopie je nelákají. A tak se může falešná automobilka snažit a vyrábět, jak jen chce. Totalitní vládci měli vždycky rádi velkou hvězdu na kapotě. Vzpomínáte ještě na afrického diktátora Idiho Amina? I ten ji miloval...

Jan Markovič
jan.markovic@economia.cz

Korejští komunisté milují značku Mercedes-Benz.

Související