Vladimír Bail (51)

- Absolvent Vysoké školy báňské v Ostravě. - Vrcholovou manažerskou kariéru zahájil ve firmě Vítkovice, které šéfoval v letech 2001 až 2003. Následně řídil společnost Vítkovice Steel. - V letech 2009 až 2010 byl výkonným ředitelem automobilky Tatra.
- Do současné doby působí i jako prezident ostravské poradenské společnosti ESAP Consult.
- Je také členem představenstva hokejového klubu HC Vítkovice Steel

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Vladimír Bail, který je od loňského listopadu prvním místopředsedou představenstva Českých drah (ČD), má potíže se svojí bezpečnostní prověrkou. V nynější funkci by ji měl mít, dle informací týdeníku Ekonom zatím ale nebyla ze státní firmy odeslána ani příslušná žádost.

Manažer, který se kvůli údajným bezpečnostním rizikům v roce 2004 nestal šéfem společnosti ČEZ, se tak potýká se svým "tradičním" problémem. "Pokud ho nevyřeší, měla by ho dozorčí rada z funkce odvolat," říká zdroj týdeníku Ekonom obeznámený se stavem věci.

"Ano, pan místopředseda představenstva bezpečnostní prověrku potřebuje," potvrdil Radek Joklík, mluvčí drah, že Bail bez certifikátu vydávaného Národním bezpečnostním úřadem (NBÚ) nemůže v současné pozici dlouhodobě pracovat. Přičemž ale také dodal, že Bail "v tuto chvíli již potřebné podklady pro NBÚ připravuje". Kdy ale o prověrku fakticky požádá a zda ji nakonec dostane, nelze odhadnout. Týdeník Ekonom se na celou věc dotazoval i přímo Baila, ten však ani přes opakované žádosti neodpověděl.

Bail měl potíže již v minulosti

V současné době je přitom v rámci představenstva ČD v podobné pozici jako předseda Petr Žaluda, kterého už také málem v čele firmy vystřídal. Upravené stanovy totiž hovoří o tom, že všechny kontrakty nad 50 milionů podepisuje předseda společně s jedním z členů představenstva, případně první místopředseda s některým z kolegů z představenstva.

Jisté přitom je, že některé smlouvy ČD obsahují utajované skutečnosti (třeba kontrakty s armádou).

Bailova prověrka se zdá být nezbytná i proto, že už v minulosti měl manažer potíže podobného rázu. Před osmi lety byl horkým kandidátem na šéfa ČEZ, podporovaný i tehdejším premiérem Vladimírem Špidlou. Podle dobových informací se jím nestal jen proto, že se proti vyslovila Bezpečnostní informační služba. Kontrarozvědka podle tehdejších informací týdeníku Euro sdělila vládě, že Bail není schopen získat prověrku "kvůli kontaktům s ruskojazyčnou mafií".

Dodnes se neví, o co přesně se mělo jednat. Nelze vyloučit ani účelovou diskreditaci. Faktem ale je, že právě tyto informace Baila "pohřbily" a výrazně napomohly konkurentovi Martinu Romanovi a všem kolem tehdejšího ministra vnitra Stanislava Grosse a ministra průmyslu Milana Urbana, kteří Romana do čela ČEZ prosazovali.

Kdo protlačil Baila nyní do Českých drah, už tak zřejmé není. Podle některých zdrojů za ním stojí ODS, podle jiných Věci veřejné. Jisté ale je, že ve své nynější pozici, ač není zaměstnancem drah, zodpovídá především za majetkové transakce, například za odprodej lukrativních drážních nemovitostí.

Jiří Pšenička

První místopředseda představenstva Českých drah Vladimír Bail měl problém s prověrkou i v roce 2004. Tehdy se kvůli tomu nestal šéfem ČEZ. Foto: Isifa

Související