Kdo je finančně gramotný:

- má představu o tom, kolik má aktuálně k dispozici vlastních peněz
- sestavuje si rozpočet a sleduje jeho dodržování
- plánuje své výdaje alespoň na měsíc dopředu
- je připraven na situaci ztráty hlavního příjmu
- vytváří si rezervy, při výběru finančního produktu zvažuje více nabídek a více zdrojů informací
- zná základní finanční produkty
- je si vědom rizik spojených s některými finančními produkty, třeba s platebními kartami
- ví co dělat, když dojde k odcizení platební karty
- již přemýšlel o tom, z čeho bude žít ve stáří

Zdroj: Definice vypracovaná experty z mezirezortní Pracovní skupiny pro finanční vzdělávání

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Ruka letí nahoru, ze židle se zvedá postava. "Kupujeme ojetou Škodu Fabii 1,9 za 148 tisíc korun a financujeme ji z prodeje klavíru za 48 tisíc korun, z prodeje obrazu za 80 tisíc a z našetřených peněz, takže si nemusíme půjčovat," vypočítává.

Ne, nejde o dražbu, kde se licituje o stará auta. Třináctiletý Vojta, žák osmé třídy základní školy Červený Vrch v Praze 6, při dvouhodinovce finančního vzdělávání oznámil, jaké auto a za co si pořídí jeho skupinka - neboli modelová rodina složená z rodičů a dvou dětí, která řeší různé situace ze života.

"Hlavně že to auto nemá automatickou převodovku, s tím bych jezdit nechtěl," ušklíbá se znalecky stejně starý Jakub v roli "otce rodiny", který je ještě ponořený do "hry" na hospodaření s rodinnými rozpočty.

Pozoruhodné názory

Starší generace, jejíž finanční gramotnost byla formována během povinné školní docházky za minulého režimu snad jen sovětským, silně protikapitalistickým bestselerem Neználek na Měsíci a možná i hrou Monopoly, by asi žasla. Osmáci nejenže zvládají finanční terminologii, ale mají i pozoruhodně rozumné názory.

Vzít si úvěr kvůli zaplacení dovolené je podle nich riskantní, raději by jeli na levnější pobyt nebo až si našetří. A za nejlepší půjčku pak považují peněžní výpomoc v rámci rodiny, protože se neplatí žádné úroky.

Ředitelka školy Jana Matoušová si výsledky kurzu pochvaluje. "Češi se dnes chovají finančně nezodpovědně. Aby se to změnilo, je třeba společnost učit, a to zezdola, od nejmenších dětí," vysvětlila týdeníku Ekonom, proč se školou vstoupila do dobrovolného výukového projektu Rozumíme penězům, pořádaným neziskovou organizací AISIS ve spolupráci se společností GE Money Bank. Více zatím pro své žáky udělat nemohla.

Do dvou let všichni

Přestože se už dlouho mluví o katastrofální úrovni finanční gramotnosti Čechů, je finanční vzdělávání na základních školách zatím jen dobrovolné a závislé na postoji jednotlivých ředitelů škol. Povinně probíhá od roku 2009 pouze na středních školách, ani tam však nemá formu samostatného předmětu. Je buď jen součástí jiných hodin, nejčastěji matematiky a občanské výchovy, nebo se vyučuje jako jeden celodenní kurz v roce (takzvané projektové vyučování).

Letos mají začít s přípravou povinného finančního vzdělávání i základní školy. "Začátkem příštího školního roku by mělo dojít k zahrnutí standardů finanční gramotnosti do příslušného rámcového programu, ten pak do dvou let musejí jednotlivé školy začlenit do svých vzdělávacích programů," potvrzuje jazykem pedagogické teorie Dušan Hradil z ministerstva financí, jenž je šéfem Pracovní skupiny finančního vzdělávání a projekt koordinuje. Srozumitelněji řečeno: co je dnes dobrovolné, má být za dva a půl roku povinné. Ale ani poté se na základních školách nepočítá se samostatným předmětem "finanční vzdělávání".


Více se o tématu finančního vzdělávání dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. března, nebo pod odkazem níže:

 

banner 2

 

Související