Trestní právo je pro advokátní kanceláře většinou méně podstatným oborem. Má dvě základní kategorie. První je zastupování klientů v trestních řízeních, což je spíše doménou menších kanceláří. Větší kanceláře pak například vytvářejí programy prevence ve firmách nebo posuzují trestnost jednání managementu.

Vítěz: Brož & Sokol & Novák

Tomáš Sokol, partner kanceláře Brož & Sokol & Novák, patří u veřejnosti mezi nejviditelnější postavy české advokacie. Důvodem jsou zejména mediálně známé případy kanceláře u nejvyšších soudů. V poslední době zastupuje třeba bývalého vrchního státního zástupce Vlastimila Rampulu, odvolaného ministrem spravedlnosti Jiřím Pospíšilem. "Trestní právo je pro nás významná oblast. Hájíme klienty v řadě 'velkých' případů i poměrně banálních věcech," popisuje svou praxi.

Trestní právo se pohybuje na pomezí více oborů. Sám Tomáš Sokol z posledního roku zmiňuje například případy rozsáhlých daňových úniků osob jednajících za firmy. Při ohlédnutí zpět je potěšen tím, že se už každý kvaziproblém neřeší trestním právem, ale například - pokud je to možné - právem občanským nebo správním. "Jsem zastáncem střídmého používání trestního práva a mám radost, že v tom nejsem čím dál více sám," dodává. Vedení společností podle něho často zajímá, jak by mělo jednat, aby mu nehrozily trestní postihy. Budoucnost vidí stejně jako mnozí další odborníci i v zákoně o trestní odpovědnosti právnických osob. Ten by měl podle něho způsobit mnohem větší zájem firem o zavádění programů prevence, které společnosti mohou zbavit rizika trestnosti jejich jednání.

Po schválení zákona o trestní odpovědnosti firem vzroste zájem o posouzení trestnosti.

Tomáš Sokol
partner advokátní kanceláře Brož & Sokol & Novák

Modelový klient

(Každé z kanceláří byl zaslán modelový případ s dotazem na přibližnou cenu.)

Společnost chce podat trestní oznámení na svého bývalého manažera kvůli tomu, že informoval konkurenci o interním know-how firmy a převedl prostředky z účtu společnosti ve výši 100 mil. korun. Firma by ráda získala peníze zpět, provedla interní audit a nastavila program prevence, aby v budoucnu podobným problémům zamezila. Klient má v Česku centrálu a pět poboček ve střední a východní Evropě.

Související