Zatímco malodboleslavská Škodovka hraje v koncernu VW úlohu konzervativní značky, Seat má být zaměřený na emoce. Tuhle skutečnost poznáte už třeba na designu. Ale nejvíce jde stejně o zážitky, nebo chceteli emoce, za volantem. U modelu Leon vám tohle ve větší míře přinášela donedávna pouze verze Cupra. Nově je v nabídce levnější alternativa FR.

Na otázku z úvodu, co pod sebou tyhle dvě písmenka skrývají, odpovím hned na úvod. Seat Leon FR znamená především lepší jízdní vlastnosti. V sériové výbavě najdeme kde co, ale hlavní roli hraje jednoznačně sportovní podvozek. U motorizací nic výjimečného nehledejte. Jde o koncernové a dobře známé jednotky bez dalších úprav. Jak moc se jízdní vlastnosti zlepšily, to jsme vyzkoušeli přímo na mosteckém okruhu.

Jen pro pořádek ještě musím upřesnit jednu věc. Leon má samozřejmě koncernovou platformu, kterou najdeme u řady jiných automobilů. Seat se ovšem chlubí výjimkou, a sice tím, že může standardizovaný podvozek pro potřeby svých emotivních vozů ještě dále dolaďovat. Možná také tohle je důvod toho, proč Leon FR jezdí tak dobře.

Základem jedna-čtyřka

Seat dává svým zákazníkům na výběr celkem pět motorizací pro Leon FR. Základem je jedna-čtyřka TSI o výkonu 126 koní. Nad ní stojí povedená jedna-osmička TSI a vrcholem je dvoulitr dobře známý třeba z Octavie RS. Pro zájemce o diesel je připraven opět dvoulitrový motor.

Volit lze mezi výkonovými variantami 103 nebo 125 kW. U slabších motorů je standardem šestistupňová manuální převodovka, pro dvoulitr TSI a vrcholný diesel dostanete jak jinak než automatické DSG.

Základní benzinový motor a jeho celkem skromný výkon nezpůsobí to, že by ve vás koloval adrenalin ještě než do auta usednete. Jízda na okruhu je pro nejslabšího z nabídky spíše utrpením, protože pedál plynu byl prakticky pořád na podlaze a stejně jsem na své kolegy s výkonějšími auty nestačil. Ale nelze předpokládat, že by si někdo koupil zrovna tohle provedení pro jízdu na okruh. Na druhou stranu v běžném provozu i nejdostupnější FR určitě nezklame.


Na další testovací jízdu jsem si vzal klíčky od auta s motorem 2.0 TDI a automatickou převodovkou. Osvědčený diesel je samozřejmě podstatně živější než první motor v nabídce. Přesně se mi ale vybavily dojmy z testu Octavie RS, kdy jsem si říkal, že jedu rychle, ale od písmen RS na masce chladiče bych přeci jen čekal více. Na straně Leonu je ale oproti Octavii jedna podstatná výhoda, a sice už v úvodu zmíněný podvozek.

Jízdní vlastnosti středem zájmu

Seat naladil podvozek pro Leon FR jedním slovem výborně. Auto je skvěle čitelné, jakmile se ocitne na limitu, dá to řidiči perfektně znát. Hodně jsem byl zvědavý na rozdíl mezi malým benzinovým a velkým dieselovým motorem z pohledu jízdních vlastností. Logicky se dá očekávat daleko větší sklon k nedotáčivosti, ale světe, div se, nic takového se nekonalo.

 

Samozřejmě naftový Leon chvílemi měl tendenci opustit po tečně zatáčku,ale nejsem si úplně jistý, zda to bylo zrovna těžším motorem, protože to stejně tak mohlo být způsobeno rychlejším nájezdem do zatáček. Na každý pád jsou rozdíly mezi oběma verzemi minimální a může za to pouze výborný podvozek kombinovaný se systémem XDS. Auto je dlouhou dobu přísně neutrální a až velmi pozdě se dostaví přirozená nedotáčivost. Tohle se jednoznačně povedlo.

Seat Leon FR si to namířil mimo jiné rovnou proti své koncernové sestře Octavii RS. Na rozdíl od ní má v rukávu hned několik trumfů. Zaprvé nejde o nejvýkonnější provedení, zadruhé je v nabídce více motorů a zatřetí, a to hlavně, má Leon FR daleko lepší jízdní vlastnosti než Octavia, která oproti němu působí poněkud neohrabaně.

Automobilka Seat si od rozšíření nabídky Leonu FR slibuje oživení prodejů. Je to celkem oprávněné, protože s příchodem FR si zájemci mohou pořídit zajímavý vůz nabízející takový výkon, jaký konkrétní zákazník považuje za dostatečný. Podle toho, co zaznělo na tiskové konferenci, bylo ještě před více než týdnem závazně objednáno 41 vozů, což není na poměry naší země krásné vůbec špatný výsledek.