Českou burzu by v budoucnu mohly obohatit  »železniční« akcie. Vedení Českých drah ve svých dlouhodobých plánech uvažuje i o tom, že by určitá část cenných papírů mohla být vržena na kapitálový trh formou IPO (primární emise akcií). Výnos z této dílčí privatizace by pak firma mohla použít pro zahraniční expanzi.

»Je pravda, že taková úvaha skutečně existuje, ale je to hodně předčasné k tomu říkat cokoliv konkrétnějšího. Záleželo by především na majiteli, to znamená na státu, jak se k tomu postaví,« uvedl pro týdeník Ekonom generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Vzniká nový holding

Úvahy o vstupu na burzu započaly již v době, kdy České dráhy společně s dceřinými společnostmi byly odděleny od kolejí (provozovatelem dráhy celostátní i drah regionálních je od roku 2008 Správa železniční dopravní cesty).

Nyní se však připravuje projekt, kde se počítá s opětovným propojením s železniční sítí v rámci státního superholdingu (podobně jako v oblasti letecké přepravy nyní vzniká Český aeroholding). V tuto chvíli nelze říct, zda na burzu by šly akcie Českých drah či mateřské holdingové firmy. »Tyto otázky budeme řešit teprve poté, až holding skutečně vznikne,« říká Petr Žaluda.

Konkurenční firmy jsou zásadně proti holdingu. »Železniční holding - to je výplod chorých mozků, šílenství, které nemá obdoby. Jde to zcela proti smyslu evropské liberalizace. Oni to tady chtějí úplně zabetonovat,« míní Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti RegioJet. Jde o dceřinou společnost firmy Student Agency podnikatele Radima Jančury, která chce na dráze začít konkurovat státem ovládaným Českým drahám. České dráhy všechny obavy odmítají, slibují, že vše bude fungovat na nediskriminačním principu.

Ministr dopravy Vít Bárta je připraven založení holdingu podpořit, pokud se přesvědčí, že povede k efektivnější správě státního majetku.


Analýzu vzniku nových státních holdingů přináší příští vydání týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 3. února 2011.

Související