Radek Šmerda (33)

 - Poradce místopředsedy parlamentního výboru pro obranu a bezpečnost Pavla Severy (1999 až 2002).
- Poradce Pavla Severy, náměstka ministra obrany pro vyzbrojování (2002 až 2003).
- Poradce Jaroslava Kopřivy, náměstka ministra obrany pro vyzbrojování (2003 až 2006).
- Ředitel kabinetu ministryně obrany Vlasty Parkanové (2007 až 2008).
- Náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové (2007 až 2009).
- Náměstek ministra Víta Bárty a státní tajemník (2010).

Bártovi "vojáci"

Radek Šmerda - náměstek ministra dopravy, státní tajemník
Miloslav Vyplašil - vrchní ředitel úseku úřadu ministerstva
Jakub Kopřiva - vrchní ředitel legislativně-právního úseku
Martin Moulis - vrchní ředitel úseku strategie a fondů EU
Milan Gol - ředitel personálního odboru
Josef Janda - ředitel odboru vnitřní správy
Oldřich Kubát - vedoucí oddělení čerpání fondů EU
Antonín Rada - referent odboru auditu, kontroly a dozoru
Karel Lukeš - ředitel státního podniku CIMTO

Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) si buduje pověst rázného politika, který má svěřený resort pevně pod kontrolou. Přesto přibývá informací, které naznačují, že to není on, kdo má v budově na nábřeží Ludvíka Svobody hlavní slovo.

I mnozí ministerští úředníci a šéfové podřízených institucí dnes tvrdí, že faktickou jedničkou se velmi rychle stal náměstek a státní tajemník v jedné osobě Radek Šmerda. "Ten to tam celé řídí," říká jeden ze zdrojů týdeníku Ekonom a zcela shodně hovoří řada dalších.

Pod Kalouskovým křídlem

Teprve třiatřicetiletý právník Radek Šmerda, původem z Brna, je v oblasti státní správy už ostříleným harcovníkem. Větší část své dosavadní profesní kariéry působil na ministerstvu obrany, kde to dotáhl až na náměstka (viz box Radek Šmerda).

Ač nestraník, vždy se pohyboval v těsné blízkosti politiků z KDU-ČSL, souhrnně označovaných za Kalouskovo křídlo (Pavel Severa, Jan Kasal, Jaroslav Kopřiva, Vlasta Parkanová či Milan Šimonovský). Část z nich loni přešla se svým guru Miroslavem Kalouskem do nové partaje TOP 09. I ti, co zůstali, bývají v rodné straně často považováni za "kryptokalouskovce".

Za tím vším můžeme hledat vysvětlení, proč je dnes ministerstvo dopravy doslova zaplavováno vedoucími pracovníky, kteří mají podobnou minulost jako Šmerda. Vesměs přišli z ministerstva obrany a nápadně často se točili kolem stejných politických struktur.

Na tomto faktu nemusí být nic nepřirozeného, je ale třeba připomenout, že někteří lidé, kteří z obrany na dopravu přešli, měli také co do činění s problematickými armádními zakázkami, které jsou dnes prošetřovány policií kvůli podezření z korupce. Pokud by machinace při tendrech byly někomu prokázány, může to vrhnout špatné světlo i na ministra Bártu.

Je otázkou, zda si je rizika vědom. Týdeník Ekonom se ho snažil v celé věci kontaktovat, po telefonu i přes tiskový odbor, leč ministr nijak nereagoval.

Dám ruku do ohně

Asi nejproblematičtější osobou, která na ministerstvo se Šmerdou nastoupila, je jeho přímý podřízený Miloslav Vyplašil. Jde o někdejšího tajemníka náměstka ministra obrany pro vyzbrojování Jaroslava Kopřivy. Na dopravě zastává Vyplašil od 1. listopadu funkci vrchního ředitele, který řídí úřad ministerstva.

Deník Mladá fronta Dnes nedávno otiskl přepisy odposlechů pořízených vojenskou rozvědkou, z nichž kromě jiného vyplývá, že Vyplašil byl na obraně důležitou spojkou mezi Kopřivou (dnes opakovaně podezíraným z korupčního jednání) a lobbisty ovlivňujícími zakázky.

Deník na Vyplašila narazil zejména při prověřování nákupu 556 nákladních automobilů Tatra, dojednávaného v letech 2006 až 2007, z něhož se rozdělovaly provize ve výši téměř 30 milionů korun blíže neurčeným osobám.

Náměstek Šmerda je k odposlechům lhostejný. "Do telefonu lze říct cokoli, to není žádný důkaz. Já ho znám už osm let, je to můj kamarád a dám za něj ruku do ohně," hájí před týdeníkem Ekonom Vyplašilovu poctivost. Stejně tak věří i všem dalším lidem, které z obrany přivedl.

Ovšem i sám Šmerda už byl v minulosti nařčen z nestandardního chování při armádním tendru. Týkalo se to čtyřmiliardového kontraktu na likvidaci nepotřebné munice podepsaného v roce 2004, kdy byl Šmerda právním poradcem náměstka Kopřivy. Zakázku získaly Poličské strojírny, patřící společnosti Omnipol, kterou dodnes ovládá rodina vlivného zbrojaře Richarda Hávy. Ten je přítelem Miroslava Kalouska.

Podle informací Lidových novin z roku 2008 se o věc zajímala vojenská kontrarozvědka. Ta údajně zjistila, že právě Šmerda za poličskou firmu usilovně lobboval. "Jeho neustálé prosazování Poličských strojíren vede k závěru, že je ovlivňován zástupci tohoto podniku," citovaly noviny ze zprávy adresované šéfovi kontrarozvědky. Žádné nezákonné jednání ale Šmerdovi nikdo neprokázal.

Vojáci v akci

Kromě Šmerdy a Vyplašila najdeme dnes na dopravě další "vojenské přidělence". Pod Vyplašilem šéfuje personálnímu odboru Milan Gol (člen ČSSD) a odboru vnitřní správy Josef Janda. To, co kdysi dělali na obraně, teď dělají v Bártově resortu.

A to není zdaleka vše. Na dopravě našel angažmá například i Martin Moulis (nadále člen KDU-ČSL). Z pozice vrchního ředitele vede od 1. listopadu úsek strategie, který podléhá náměstku Martinu Sýkorovi. Moulis kdysi šéfoval kabinetu ministryně Parkanové. A sám Moulis v rozhovoru pro týdeník Ekonom sdělil, že to byl Šmerda, kdo ho s nabídkou nové práce oslovil.

Šmerdovi bývalí kolegové z obrany se dostali i do odboru auditu, kontroly a dozoru, který spadá přímo pod ministra Bártu. Najdeme zde někdejšího náčelníka vojenské policie brigádního generála Oldřicha Kubáta (nyní vede oddělení kontroly čerpání fondů EU) a jako referent zde pracuje i bývalý šéf zvláštního odboru vojenské policie Antonín Rada.

"Hlídají stavební firmy, aby nás nepodváděly a neokrádaly," říká Radek Šmerda na adresu obou mužů, kteří dříve prošetřovali nezákonnosti vojáků.

Doporučil mě můj doktor

Otázkou zůstává, zda Šmerdu a všechny osoby, které na ministerstvo dopravy s sebou přivedl, lze automaticky chápat i jako "Bártovy lidi", či zda jejich příchod do resortu byl vynucen koaličními dohodami.

Mnohé by mohlo nasvědčovat tomu, že Šmerda byl do resortu vyslán TOP 09, zvláště když už před volbami zastupoval tuto partaj v expertní skupině, která ve spolupráci s americkou obchodní komorou hledala recepty, jak vymítit korupci z veřejných zakázek.

Ale "topka" už jednoho svého zástupce na dopravě má - náměstka Ivo Vykydala. "Nejsem tady za žádnou stranu, ale jako nezávislý odborník," tvrdí Šmerda. Odmítá spekulace, že by byl hlídacím psem, kterého na Bártu nasadil místopředseda TOP 09 Kalousek. A jak se tedy na ministerstvo dostal? To zní až neuvěřitelně, údajně přes svého praktického lékaře, jehož jméno neuvedl.

"On je totiž zároveň v úzkém kontaktu s některými lidmi z Věcí veřejných, kteří pomáhali dávat dohromady ten ministerský tým, a právě tento lékař mě doporučil," osvětluje Šmerda svou cestu k Bártovi, kterého před volbami téměř neznal. I proto udivuje, kolik důvěry si se svou suitou za tak krátkou dobu stačil vydobýt.

Související