Proč jsou viněty kritizovány

Hledisko ekonomické - stát do roku 2016 přijde o 9,7 miliardy, do roku 2018 o 12,3 miliardy korun.

Hledisko dopravní - informace o pohybu vozidel na dálnicích lze získat daleko levněji i ze senzorů, které tam již byly instalovány, případně od mobilních operátorů, kteří mají data o pohybu mobilních telefonů po dálnicích.

Hledisko technické a legislativní - nic nebrání tomu, aby alespoň část zakázky byla nabídnuta v otevřeném výběrovém řízení.

Zdroj: Stanovisko expertní komise

Mluví nám z duše, říkají si asi mnozí, když poslouchají Miroslava Kalouska, místopředsedu TOP 09, neúnavně bojujícího proti dalšímu zadlužování státu. Taktně zamlčuje, že se na vytváření stomiliardových dluhů dvacet let spolupodílel. Kdyby jen to. Navzdory všem současným proklamacím společně s dalšími pravicovými "dluhobijci" pomáhá sekyru do státního rozpočtu zatínat i nyní.

Zřetelně se to ukázalo při nedávné parlamentní debatě kolem elektronických vinět, které by už od příštího roku měly nahradit papírové dálniční známky. Byl to právě Kalousek a další poslanci TOP 09 společně s poslancem Danielem Petruškou (ODS), kteří při opakovaném hlasování pomohli převážit misky vah ve prospěch "ďábelských krabiček".

Přestože i největší čeští dopravní experti varovali, že krabičky vybavené čipem, v ceně zhruba 500 korun za kus, připraví do roku 2018 státní rozpočet až o dvanáct miliard korun, Kalouskovci společně s poslanci ODS a s komunisty tyto argumenty nevzali v potaz.

V koalici s komunisty

Týdeník Ekonom se Kalouska ptal, proč to udělali. "Podporovali jsme jen názor ministra dopravy Gustava Slamečky," použil po krátkém zaváhání hlavní argument, přičemž na další otázky už nechtěl odpovídat, protože prý "na všechno ve straně není Kalousek".

Příznačné je, že deset minut poté na tiskové konferenci TOP 09 prezentoval složenku s fiktivní výzvou k uhrazení státního dluhu, kterou jeho partaj zaslala stovkám tisíc českých domácností.

Těžko uvěřit, že starý lišák, ekonomický guru TOP 09, slepě kopíroval názory druhých. I proto, že ministr dopravy Gustav Slamečka viněty před poslanci nijak jednoznačně nepodpořil. Řekl, že krabičky mají u osobních aut smysl pouze tehdy, pokud budou v dalším kroku použity pro kilometrové zpoplatnění dálnic tak, jak je to u nákladních aut. Ovšem tento způsob zpoplatnění se u nás zatím nechystá a nikdo nás k tomu ani nenutí. Evropská komise je v této věci naprosto neutrální.

Někteří poslanci, kteří se postavili proti vinětám, dokonce tvrdí, že Kalousek byl aktivním účastníkem zákulisních dohod. Na těch se měl podílet ještě komunistický šéf Vojtěch Filip a jménem ODS měl výraznou roli sehrát podnikatel a lobbista Ivo Rittig, který podle řady zdrojů přebírá agendu po Marku Dalíkovi, příteli bývalého lídra ODS Mirka Topolánka. Silný lobbistický tlak pomohl vytvořit bizarní pravicovo-komunistickou koalici.

Čunkovy vzpomínky

Je třeba si uvědomit to, že viněty jsou jen další větví stále košatějšího telematického byznysu. Z malého stromečku zasazeného v roce 2005, při tendru na dodavatele a provozovatele českého mýtného systému, se mezitím stala dospělá dřevina nesoucí ovoce. O její růst a plody pečuje firma Kapsch a žárlivě střeží to, aby do rajské zahrady nevstoupil žádný jiný zahradník, se kterým by se musela dělit o výdělky. Pokud kontrakt na viněty získá také Kapsch, celkový objem zakázek pro tuto firmu se z původních 22 miliard už dostane na hranici 40 miliard korun.

Připomeňme si, co bylo na začátku. Soutěž, v níž byli všichni konkurenti Kapsche kvůli formálním nedostatkům vyřazeni, a rakouská společnost tak mohla uspět, ač podala druhou nejdražší nabídku. Bylo to v době, kdy ministerstvo dopravy řídili lidovci v čele s ministrem Milanem Šimonovským a Miroslav Kalousek byl předsedou jejich partaje.

Celý mýtný projekt měl na ministerstvu na starost náměstek Jiří Kubínek. Ten také šéfoval hodnotící komisi, která nabídky posuzovala. V roce 2007, když se Kalousek stal ministrem financí, přešel Kubínek do jeho resortu. Po pár měsících začal dělat Kalouskovi náměstka. Dnes jej můžeme najít na kandidátce TOP 09 v Pardubickém kraji a v témže kraji nové partaji také šéfuje. I to naznačuje, že hlasování Kalouska a jeho kolegů o vinětách bylo spíše dobře promyšlené, postavené na vlastních informacích a preferencích.

Týdeník Ekonom se na propojení lidovců (potažmo TOP 09) s mýtným systémem a vinětami ptal Kalouskova dlouholetého stranického rivala Jiřího Čunka, který KDU-ČSL předsedal v letech 2006 až 2009.

"O mýtném tendru jsem kdysi hovořil s Milanem Šimonovským. Z toho, co mi řekl, jsem nabyl jistoty, že on sám je v této věci naprosto čistý. Zároveň jsem ale pochopil, že v pozadí tendru byl Kalousek. To on Šimonovskému poskytoval informační servis a vedl některá jednání, to on chtěl, aby to takto dopadlo," tvrdí Čunek.

Šimonovský, který zůstal členem KDU--ČSL, ovšem vrcholnou politiku už opustil (teď je v Radě Českého telekomunikačního úřadu), jeho slova ale nepotvrzuje. "To si pan Čunek asi trochu popletl, ode mě určitě nic takového slyšet nemohl," uvádí spolustraník a Kalouskovo angažmá na mýtném projektu popírá.

Čunek ale přispěl ještě jednou "vzpomínkou". O mýtu asi před dvěma lety hovořil prý i přímo s Kalouskem. "Řekl mi tehdy, že už je to všechno za námi, a dodal, že tuhle hru nemůže hrát každý," prohlašuje. Kalousek se o Čunkovi nehodlá vůbec bavit.

Pomohou soudní znalci

Jak půjde celá věc dál? Přestože teoreticky nic nebrání tomu, aby alespoň část zakázky (dodávku a distribuci vinět) dělaly i jiné firmy než Kapsch, vše podle informací týdeníku Ekonom skutečně směřuje k tomu, že Kapsch svůj monopol opět uchrání.

S Kapschem bez soutěže

Ředitelství silnic a dálnic v této věci oslovilo trio soudních znalců - Vladimíra Smejkala, Jindřicha Kodla a Jiřího Bergera - a položilo jim otázku, která zněla: "Může komplex dodávek a služeb souvisejících s realizací systému časového zpoplatnění jako celek realizovat kterýkoli odborně způsobilý dodavatel, nebo jsou dány důvody, pro které je nezbytné komplex těchto dodávek a služeb zadat pouze určitému dodavateli?"

Na takto návodně položenou otázku sotva může přijít jiná odpověď, než že by celý kontrakt měl dostat Kapsch. A znalci se také údajně v jeho prospěch už vyslovili (stejně to probíhalo i v roce 2007 za Řebíčka). Bude zajímavé sledovat, zda si takovýto přístup nechají i tentokrát líbit konkurenti Kapsche. Třeba ti, kteří krabičky běžně (a za poloviční cenu než v Česku) dodávají pro rakouský mýtný systém.

Rozhodnou noví poslanci

Nejde jen o dodávku elektronických vinět. Kapsch si je zřejmě natolik jistý úspěchem, že už dávno jedná s Českou poštou o zabezpečení distribuce svých krabiček motoristům. Když nebude podepsána včas smlouva, ani logistika a pracovníci pošt nebudou včas připraveni.

Začíná boj s časem. Boj o to, zda se rychleji podaří s Kapschem podepsat kontrakt, či přijmout novelu zákona, která by viněty odložila, jak sněmovně navrhují senátoři a jak už naznačuje i ministr Slamečka. Bude to po volbách patrně první test nového poslaneckého sboru, jak je odolný vůči tlaku byznysmenů. A také jak moc mu skutečně záleží na nezvyšování státního dluhu.


Související