Na přelomu roku 2007 a 2008 bylo v Česku téměř nemožné obsadit specializovanou pozici. Docházelo k přeplácení zaměstnanců a zaměstnavatelé se předháněli v rozsahu výhod. Mzdy na některých úrovních rostly nepřiměřeně přidané hodnotě dané funkce.

Od okamžiku vyslovení slova »krize« se situace obrátila o 180 stupňů. Začala redukce pracovních míst, snižování benefitů a zastavily se vzdělávací a stabilizační programy. Krizová opatření kopírovala trh, i když často nebyla opodstatněná.

Redukce stále pokračuje a na pracovním trhu je nyní mnoho zkušených lidí, kteří byli pro firmu příliš drazí, protože jim to jejich zaměstnavatelé umožnili.

Snaží se najít pracovní uplatnění a jsou nuceni razantně přehodnotit své požadavky. Mnohdy slyším: »Budu dělat za jakoukoliv mzdu, hlavně už nechci být doma.«

To je ovšem pro potenciální zaměstnavatele podezřelé. Nedůvěřují uchazečům, kteří jsou ochotni jít z vyšší pozice až o dvě úrovně níž. Oprávněně se obávají, že jejich setrvání bude krátkodobé, než přijde lepší nabídka. Uchazeči stále častěji slyší, že jsou příliš kvalifikovaní, a mají tendenci ještě více snižovat laťku. Pracovní trh se tak dostává do bezvýchodné situace.

Zaměstnavatele čeká mnoho důležitých strategických kroků v rámci zaměstnanosti, odměňování a dalších personálních nákladů. Tvoří se různé scénáře krizového řízení a scénáře pro očekávaný nárůst produkce. Čím uváženější tyto kroky budou, tím větší šanci má firma v krizi uspět.

Každý zaměstnavatel by měl revidovat klíčové procesy a definovat novou strategii - v prostředí, které nastoluje krize, a pro období bezprostředně po ní. Na revizi procesů a strategie navazuje bezprostředně revize mezd a pracovních míst.

Mnoho společností stojí před novým kolektivním vyjednáváním. Mnohdy se ovšem jedná pouze o »oprášení« staré kolektivní smlouvy. Firmy často přicházejí o možnost zakomponovat krizové scénáře i do vyjednávání s odbory a dlouhodobě se zavazují ke krokům, které může další propad produkce jednoznačně ochromit.

Pro každého zaměstnavatele je nyní důležité častěji sledovat aktuální vývoj mezd na trhu, porovnávat ukazatele a trendy s vlastní společností a flexibilně reagovat na tyto změny. Nábor kvalitních lidí, kteří jsou nyní na trhu volní, může být ze strategického hlediska velmi výhodný. Firma tak získá kvalitního, zkušeného a nově i loajálního zaměstnance za přijatelných podmínek.

Jitka Tejnorová,
partnerka společnosti DMC management consulting

Nezkrácené znění sloupku najdete na Ekonom.cz

Související