Takřka na všechny letecké společnosti ve světě citelně dotírá nynější hospodářská krize, ale Michael O'Leary, šéf irského operátora Ryanair, prohlašuje, že má recese rád.
"Jsou zábavné. Máte šanci vykopnout z trhu slabší hráče. Jsou to naopak období boomu, která jsou nudná," tvrdí.
Osmačtyřicetiletý šéf Ryanairu, který řídí také svou prosperující dobytkářskou farmu s 600 kravami a úspěšně šlechtí závodní koně, je ovšem již dávno v leteckém odvětví považován za "zlobivého kluka". A jeho neurvalé, neomalené výroky se vždy těší obzvláštní publicitě.

Nejsem aerosexuální
Tvé zavazadlo má nadváhu a nechceš za jeho přepravu zaplatit? "Tak si většinu jeho obsahu na dobu letu navleč na sebe," radí pasažérům. Nebo: Chceš náhradu za letenku, kterou jsi nevyužil? Nedostaneš nic!
Je přesvědčen, že na krátkých linkách, které nízkonákladový operátor Ryanair provozuje v Evropě a severní Africe, "cestující vydrží jakékoliv myslitelné nedůstojné zacházení - za podmínky, že letenky jsou levné a letadla létají na čas", napsal o O'Learym list New York Times.
Sám o sobě prohlašuje, že není "aerosexuální": "Nemám rád letadla. A nikdy jsem nechtěl být pilotem jako ta smečka šašků, která se pohybuje v letecké branži."
Byl to však právě on, kdo z kdysi nicotného a prodělečného leteckého operátora s padesáti zaměstnanci učinil koncem devadesátých let největší nízkonákladovou společnost v Evropě. A Ryanair jí dosud je.

Neklečíme před pasažéry
Jeho tehdejší šéf Tony Ryan jej vyslal do Spojených států, aby tam prostudoval nízkonákladový podnikatelský model tamní společnosti Southern Airline. A pověřil svého tehdejšího vysoce kvalifikovaného účetního a daňového poradce O'Learyho řízením Ryanairu. Ukázalo se, že je to velmi schopný a cílevědomý manažer.
Chtěl-li tehdy (stejně jako dnes) úspěšně konkurovat zavedeným leteckým společnostem a prodávat nejlevnější letenky v Evropě, musel s nadměrnou posedlostí šetřit na veškerých nákladech.
Posádky třeba musejí z vlastní kapsy zaplatit výcvik, uniformy i jídlo za letu.
Jestliže Ryanair zruší let, nehradí pasažérům ubytování v hotelu.
Na časté výtky, že služby Ryanairu zákazníkům jsou nedostatečné, O'Leary odpovídá, že se prostě liší od jiných operátorů, kteří "jsou ochotni padnout před pasažéry na kolena, nechat po sobě šlapat, a ještě tvrdit, že má cestující vždycky pravdu. Chceš-li něco navíc, zaplať, nebo zmiz!"
Srážení nákladů se samozřejmě týká i úhrady za letištní služby.
Letiště v Manchesteru začalo letos kvůli krizi požadovat vyšší přistávací poplatky. O'Leary to odmítl akceptovat. A když management neustoupil, kontrakt s ním Ryanair prostě zrušil. On ušetří, ale letiště v Manchesteru bude muset po 1. říjnu propustit na 600 zaměstnanců.

Krize dohnala i Ryanair
Jakkoli Michael O'Leary tvrdí, že má recesi rád, i Ryanair byl globálním hospodářským poklesem zasažen. Loni poprvé meziročně nezvýšil tržby a zisk.
Jenže je na tom stále lépe než jeho soupeři. V letošním prvním čtvrtletí (duben až červen) dokonce vykázal meziroční čistý zisk 136,5 milionu eur, což znamená 550procentní nárůst. O'Leary to vysvětluje tím, že Ryanair v tomto období snížil průměrnou cenu letenek o třináct procent, a to zvýšilo obsazenost letadel o jedenáct procent.
"To je silný výkon, uvážíme-li, že žijeme v době hluboké krize, kdy mnozí z našich konkurentů omezují lety, ztrácejí zákazníky a vykazují ztráty," uvedl.
Michael O'Leary a jeho letecký operátor, posedlí až chorobnou úsporností a šetrností ve všem, co činí, mají lepší předpoklady přežít krizi než soupeři na trhu, kteří začínají srážet náklady zpravidla, když už je pozdě.
I O'Leary ovšem přiznává, že není schopen vidět na dva měsíce dopředu, a raději snížil vyhlídky zisku na letošek o patnáct až 20 procent.
"Provoz je silný, ovšem na úkor výnosů a kvůli turistické dani v Irsku a Velké Británii," dodává. Ze zvýšení této daně viní hlavně politiky. Znectil třeba britského premiéra Gordona Browna slovy, že je to "skotský skrblík".

I špatná publicita je dobrá
Tento výrok měl samozřejmě širokou publicitu. A O'Leary ji má rád, jakkoli je třeba negativní.
Letos Ryanair ve své reklamě neoprávněně využil fotografii francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho a jeho třetí manželky Carly Bruniové. Za to musel zaplatit pokutu 60 tisíc eur. Jeho šéf si to ovšem pochvaloval: "Jsme šťastní a spokojení. Dostali jsme zdarma publicitu nejméně za pět milionů eur!"
O'Leary dokonce jako by i negativní reklamu záměrně podporoval. Pro publicitu udělá takřka vše. Například při příležitosti zahájení letů mezi irskou metropolí Dublinem a Římem se tento muž z katolické rodiny oděl jako papež a žehnal cestujícím.
Je pro přijetí Lisabonské smlouvy a tvrdí: "Udělali jsme pro evropskou integraci víc než kdokoliv z těch starých prďolů v Bruselu." To proto, vysvětluje, že umožňují mladým Evropanům cestovat po celém kontinentu a poznávat se navzájem.
Nedávno se proslavil výrokem, že pasažérům jeho aerolinky nákaza prasečí chřipkou nehrozí. "Je to jistě tragédie pro lidi v Asii nebo Mexiku, kteří žijí v chatrčích. Ale zemřou snad na ni novomanželé z Edinburghu, kteří s námi letí na svatební cestu? Ne!"
Prozrazuje jeho pověstně přehnaná impertinence, prostořekost, neomalenost a hubatost spolu s hroší kůží jeho skutečnou osobnost, nebo se jen do takové role rafinovaně stylizuje?

Bez ostrých loktů to nejde
O'Leary je ze šesti dětí. Jeho matka Gerarda je velmi pobožná katolička a jeho otec je v místní komunitě znám jako milý a slušný společník.
Zatímco v časech dětství měla každá ze tří sester svůj vlastní pokoj, tři bratři obývali jen jednu společnou místnost a ne vždy spolu vycházeli dobře. Ale ani ve svých sporech se kvůli matce doma neodvážili používat neslušné a hrubé výrazy.
Jak však po jmenování šéfem Ryanairu Michael O'Leary zjistil, s tím by v byznysu daleko nedošel. Naopak k vydupání úspěšné nízkonákladové letecké společnosti ze země mu pomohl drsný manažerský styl, ostré lokty, srdce neurvalého vyjednávače a velmi expresivní vyjadřování.

Miroslav Prchal
spolupracovník redakce

Michael O'Leary (48)
- Narodil se 20. března 1961 v irském Mullingaru.
- V roce 1983 absolvoval studium byznysu na irské Trinity College.
- Téhož roku nastoupil jako účetní v auditorské firmě SKC. Specializoval se na irský daňový systém.
- V roce 1987 jej najal irský podnikatel Tony Ryan, spoluzakladatel letecké společnosti Ryanair, jako svého osobního finančního a daňového poradce.
- V roce 1991 byl jmenován zástupcem šéfa Ryanairu, v lednu 1994 se stal jeho generálním ředitelem.
- Je majitelem dobytčí farmy a šlechtitelské stanice závodních koní.
- Se svou manželkou Anitou, bývalou bankéřkou, má dva syny.

Ryanair Holdings
- Největší evropská nízkonákladová letecká společnost se sídlem v irském Dublinu.
- Založena v roce 1985.
- Vlastní 199 strojů Boeing-737-800.
- Tržby za poslední fiskální rok (duben 2008- -březen 2009) činily 3,9 miliardy USD, čistý zisk klesl o 78 procent na 149 milionů USD.
- Zaměstnává 6616 lidí (2009).
- Hlavními konkurenty jsou easyJet a Aer Lingus.

136,5 milionu eur
činil čistý zisk Ryanairu v prvním kvartále (duben-červen).

Recese jsou zábavné. Máte šanci vykopnout z trhu slabší hráče.

Související