Plánovat investice v řádu desítek milionů v dnešní době? Když jste státní podnik jištěný státními zakázkami, a to ještě strategicko-bezpečnostního významu, pak vás finanční krize v takových plánech nebrzdí.
Státní firma LOM Praha (bývalé Letecké opravny Malešice) má totiž před sebou projekt stěhování svých provozů na území vojenského letiště Kbely. Definitivní posvěcení se čeká v nejbližší době, stejně jako ofenziva proti tomuto kroku.
"V polích letiště vznikne nový hangár na opravu vrtulníků," popisuje plán mluvčí LOM Martina Fišerová. Společnost má jeden hangár na letišti už nyní - na jeho okraji u ulice Toužimská. A právě ten chce LOM rušit, protože je v přílišné blízkosti rodinných domků.
V pozdější fázi stěhování by se mělo do Kbel přesunout také ředitelství a opravna motorů a agregátů z Malešic. Celý podnik s asi tisícovkou zaměstnanců se tedy zhruba do roku 2015 soustředí do Kbel.

Boj teprve vypukne
K zahájení celé akce zbývá málo - poslední posvěcení od zřizovatele podniku, ministerstva obrany. Pak se teprve bude moci začít s převodem pozemků do vlastnictví LOM.
"Konečné rozhodnutí k přesunu podniku LOM Praha bude vydáno na základě projednání v kolegiu ministerstva. Stane se tak pravděpodobně v průběhu jarních měsíců," uvedla Monika Machtová z tiskové služby ministerstva obrany.
Ministerstvo a státní podnik však čelí protestům místních obyvatel. Ti se totiž obávají, že by sestěhování všech částí podniku do Kbel mohlo zvýšit hlukovou zátěž v dané lokalitě.
"Přestěhování celé továrny do areálu Kbel podle nás představuje problém v rovině ekologické a bezpečnostní," vypočítává starosta Prahy 19 Pavel Žďárský. "V blízkosti letiště má vzniknout tisícovka nových bytů a my nemáme například podklady pro to, jakou hlukovou zátěž by přesun celé továrny znamenal. Armáda nám neposkytla hlukové certifikáty k ruským vrtulníkům MI. Z bezpečnostního hlediska mi zase nepřijde vhodné, aby na letišti, kde přistávají státníci, byla zbrojní firma. Dosud je státním podnikem, bude jím ale navěky?" ptá se starosta.
"My ale neplánujeme zvyšovat počet přeletů nebo zvýšit počet opravených vrtulníků, chceme jenom ušetřit peníze a zefektivnit naši práci," obhajuje plán přesunu Jindřich Ploch, ředitel společnosti LOM, s poukazem na dosavadní hangár ve Kbelích.
Ten je ale podle Žďárského ve špatném stavu. "Stejně by museli stavět nový, a to nemusí být přece přímo ve Kbelích."
Armáda i LOM se také ohánějí faktem, že vše je v souladu s územním plánem města Prahy. "Měnit územní plány nechci, takové klacky pod nohy by si administrativa navzájem házet neměla. Na pražském zastupitelstvu ale projednáme možnosti, jak této stavbě zabránit. Do měsíce připravím podklady pro jednání," slibuje Žďárský.
Kolik má tedy firma díky přesunu ušetřit? Podle předběžných propočtů jde o dvě stě milionů korun během osmi let.

Stavbu zaplatí prodej majetku
Svůj plán již ministerstvo spolu s firmou nechaly prověřit auditem. Auditoři ze společnosti Deloitte považují "projekt za účelný, protože přináší z ekonomického hlediska významnou úsporu výdajů společnosti". Zároveň také schválili záměr postupného přesunu, aby se snížily náklady a zjednodušila samotná realizace.
Peníze na výstavbu si firma chce opatřit zejména odprodejem nepotřebného nebo v rámci přesunu opouštěného majetku. Ploch odhaduje, že jen za pozemky by podnik mohl inkasovat okolo 650 milionů korun.
Kolik stavba bude přesně stát, to si ale zatím nikdo odhadnout netroufá. "Je třeba nejdříve vypracovat základní projektovou dokumentaci, pak bude možné říci finanční podmínky i harmonogram," uvedl Jan Pejšek z ministerstva obrany. Základní projektové práce by měly trvat asi dva roky. Mohou ale začít až po schválení přesunu ministerstvem a převodu pozemků. Stavět se tedy nezačne před rokem 2011.

Exkluzivita jistí tržby
Státnímu podniku se díky státním zakázkám v posledních dvou letech daří. Podle předběžných výsledků za loňský rok utržil bezmála 1,4 miliardy korun, přičemž vykázal zisk přesahující 15,5 milionu korun. V roce 2007 byly tržby sice vyšší, zhruba o třináct milionů, zisk však nedosáhl ani deseti milionů. Zisky podnik odvádí do státní kasy, tedy ministerstvu financí.
I letošní rok by měl firmě přinést vysoké tržby. V současné době už má uzavřeny kontrakty na 71 procent plánované produkce. Z toho nejpodstatnější část tvoří tradičně zakázky ministerstva obrany. V plánu jsou modernizace původně ruských vrtulníků Mi-171Š nebo letecký výcvik pro armádu.
Kromě toho LOM hodlá uzavřít ještě kontrakty za zhruba půl miliardy korun, z nichž 430 milionů opět půjde od ministerstva a 70 od zahraničních zákazníků.
Firma má perspektivu i do budoucna. Je totiž jediným certifikovaným podnikem v Evropské unii pro opravy ruských vrtulníků Mi, kterých létá v evropských zemích asi 200. Přitom ročně opravuje zhruba čtrnáct kusů.
Výrobcem helikoptér typu Mi je ruská společnost Kazan Helicopters. Ve své 60leté historii vyrobila na deset tisíc vrtulníků, které létají v 80 zemích světa. Mezi přední opravárenské firmy pro vrtulníky Mi patří samotný Kazan i další ruské zbrojní a letecké společnosti, jako jsou například UTAir či Mil Moscow Helicopter.
Pro podporu svého odbytu uzavírá Kazan úzká partnerství po celém světě. V Jižní Africe například podepsal spolu s Mil Moscow a také státním exportním podnikem Rosoboronexport rozsáhlou smlouvu o spolupráci s tamní společností Advanced Technologies and Engineering. Kooperace je zaměřena na další rozvoj ruských vrtulníků.

Afghánistán - chlouba i problém
LOM se může pochlubit také účastí na pomoci pro válkou zmítaný Afghánistán. Tamní ministerstvo obrany požádalo Severoatlantickou alianci o pomoc při dovyzbrojení své armády. Na jejím základě vrchní velitelství spojeneckých sil v Evropě rozeslalo členským zemím Severoatlantické aliance požadavek na rozšíření bojového potenciálu Afghánské národní armády formou daru.
Česká vláda se rozhodla darovat nepotřebné vrtulníky - šest typu Mi-17 a šest typu Mi-24. Právě v LOM byly darované stroje opraveny. Celková hodnota projektu dosáhla 1,25 miliardy korun. Tím se Česká republika stala v porovnání s ostatními spojenci vůči Afghánistánu nejštědřejší.

Adam Junek

LOM Praha, s. p.
Historie:

LOM Praha, s. p., začal psát svou novou historii v roce 2003 v souvislosti s probíhající transformací vojenských technických ústavů a vojenských opravárenských podniků. Došlo například k "pohlcení" státního podniku Letecké opravny Kbely.

Vlastník:
Zřizovatelem je Ministerstvo obrany České republiky.

Obor:
Opravy, vrtulníků, letadel a leteckých motorů; letecký výcvik.

Počet zaměstnanců:
950 (údaj z výroční zprávy 2007).

Zisk:
15,6 milionu korun (předběžný údaj za rok 2008).

Tržby:
1398,6 milionu korun (předběžný údaj za rok 2008).

Zdroj: Letecké opravny Malešice

200 milionů korun
během osmi let chce LOM ušetřit přestěhováním do Kbel.

LOM má perspektivu i v budoucnosti. Je jedinou firmou v EU pro opravy ruských vrtulníků Mi.

Související