Od devadesátých let minulého století, kdy se leasing dostal v masovém měřítku na český trh, si díky svým výhodám získal značnou oblibu ve firemní i soukromé sféře. Jednou z hlavních změn daňové reformy platné od ledna 2008 je u finančního leasingu ztráta funkce daňového štítu sjednocením odpisové sazby ze tří na pět let. Toto ustanovení může značně ovlivnit volbu financování především u distribučních firem, ve sféře FMCG nebo v dalších odvětvích, kde jsou kladeny vysoké nároky na využití vozového parku. Příkladem jsou přepravní společnosti, které najezdí ročně padesát tisíc kilometrů a více. Ty potřebují vůz odepsat a vyměnit podstatně dříve než za pět let, což jim současná daňová legislativa neumožňuje.

Financování budoucnosti
Obecně lze předpokládat, že se firmy začnou více zajímat o další formy financování, jako jsou operativní a full service leasing, u drobných spotřebitelů pak úvěr nebo splátkový prodej. To potvrzují i první statistické výsledky České leasingové a finanční asociace, která ve své zprávě za 1. čtvrtletí letošního roku uvádí zvýšení podílu operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků na 16,4 procenta. Nastoupený trend potvrzují i ukazatele společnosti ALD Automotive s.r.o., předního poskytovatele operativního a full service leasingu na českém trhu, která zaznamenala za první čtvrtletí 2008 nárůst počtu smluv u operativního leasingu o 26,7 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Optimální řešení?
U společností, které vnímají užitková vozidla jako jeden z nástrojů k vytváření zisku, mizí fenomén potřeby vlastnit automobil a převažuje požadavek používat vůz s minimem starostí. Zde je outsourcing vozového parku optimálním řešením. Zejména u užitkových vozidel do hmotnosti 3,5 tuny je běžné, že operativní a full service leasing používají i menší firmy s flotilami tři až pět vozidel. U uzavřené kalkulace, kde na sebe leasingová společnost bere riziko spojené s pozáručními závadami, jde o naprosto bezrizikové řešení, které navíc zajistí stoprocentní mobilitu. Řada leasingových společností na tento trend reagovala vytvořením nových produktů. "Nově jsme do svého portfolia zařadili produkt Operativní leasing za 30 minut," říká Joern Kurzrock, jednatel společnosti ŠkoFIN s.r.o. "Jsme schopni uzavřít klientovi on-line smlouvu na počkání přímo u všech našich autorizovaných koncernových dealerů. Klient sjedná vše, včetně smlouvy on-line i podmínek péče o vozový park, v pohodlí jednoho autosalonu." Tento směr potvrzuje i Dušan Sochorec z obchodního oddělení car lease & services společnosti VB Leasing CZ, spol. s r. o.: "V rámci zvýšené poptávky po operativním leasingu jsme připravili produkt Car Comfort, který našim zákazníkům přináší kromě využití daňových výhod operativního leasingu i širokou škálu služeb."

Oč vlastně jde?
Operativní a full service leasing je konkrétní forma outsourcingu. Jde o model, kdy specializovaná leasingová společnost přebírá za svého klienta veškerou agendu spojenou se správou, provozem a financováním vozového parku. Operativní leasing oproti full service leasingu v sobě nezahrnuje služby, jako jsou záruční a pozáruční servis, výměna a uskladnění pneumatik, asistenční služby atd. Ve finančních splátkách klient hradí pouze rozdíl mezi pořizovací cenou a zůstatkovou hodnotou vozu, u tříletého pronájmu se zůstatková cena pohybuje přibližně okolo čtyřiceti procent. Předmět leasingu, v našem případě vůz, se po ukončení smluvního vztahu vrací leasingové společnosti, nestává se majetkem nájemce. Jde tedy o formu dlouhodobého pronájmu. Oproti finančnímu leasingu jsou všechny splátky plně uplatnitelné do nákladů bez ohledu na dobu pronájmu, která se běžně pohybuje mezi 24 až 60 měsíci. Vhodnost využití operativního a full service leasingu závisí na mnoha faktorech, z nichž nejdůležitější jsou velikost vozového parku, způsob jeho správy, konkrétní forma používání vozidel, nastavení interních procesů a jejich efektivita. "V operativním leasingu existují i alternativy, kdy má klient opci na odkup vozidla a po skončení doby pronájmu si ho může odkoupit do svého vlastnictví," upřesnil Jaroslav Laur, obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive.

Finanční leasing
Pokud společnost nepotřebuje odepsat vůz během kratšího období, než je zákonem stanovené, neztrácí i finanční leasing na atraktivitě. Finanční rozdíl v daňových dopadech před a po reformě je kompenzován především sníženou sazbou daně z příjmu. Leasing zůstává stále nejdostupnější formou financování při pořízení majetku cizími zdroji. Uzavřením smlouvy na finanční leasing podle českých účetních předpisů nedochází k navýšení aktiv a závazků v rozvaze firmy, což je nezastupitelnou výhodou finančního leasingu i v podmínkách po daňové reformě.

Související