Zdálo se, že je to jen formalita, ale nakonec není. Vedení Ministerstva dopravy podepsalo 27. prosince loňského roku s rakouskou firmou Kapsch další dodatek (v pořadí již třetí) ke smlouvě o vybudování a provozování elektronického mýtného systému na české dálniční a silniční síti. Už dlouho předtím ministr Aleš Řebíček (ODS) sliboval, že po podpisu bude text zveřejněn, a to včetně příloh. Ani tři týdny po podpisu se tak nestalo. V pondělí 21. ledna, těsně přes uzávěrkou tohoto čísla, se sice zdálo, že publikace je pouze otázkou hodin, přesto nikdo žádný závazný termín nebyl schopen stanovit.
Jak uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka, resort čeká na vyjádření dodavatelské firmy Kapsch. Ta má sdělit, které části smluvního dokumentu považuje za obchodní tajemství a tudíž by měly být začerněny. Mediální zástupce Kapsche David Šimoník uvedl, že posuzování textu je už ve finální fázi. Nezbývá než se nechat překvapit, kolik černě bude na papírech použito. Zdroje týdeníku Ekonom hovoří o tom, že slibované přílohy, kde se například mluví o cenách a také o harmonogramu prací, nakonec zveřejněny nebudou. Poruší Řebíček slib?

POPRVÉ TO NEVYŠLO. Dodatek se stal citlivou záležitostí. Nikdo z vedení ministerstva se nechce dostat do stejné situace jako předchozí šéf resortu Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který byl napaden za to, že jím uzavřený kontrakt je pro český stát nevýhodný. Dokonce kvůli tomu byla zřízena i parlamentní vyšetřovací komise. Veřejnost se bude nepochybně Řebíčka ptát, jak Šimonovského "dílo" vylepšil.
O tom, že vedení resortu není o kvalitativním posunu stoprocentně přesvědčeno, může svědčit i to, že dodatek byl už jednou de facto připraven k podpisu, ale nikdo si jej nechtěl vzít "na triko".
Bylo to 8. října loňského roku. Tehdy na poradu vedení ministerstva dle svědků přinesl návrh dodatku náměstek Jiří Hodač. Tohoto jednání se kupodivu nezúčastnil ani ministr, ani náměstkyně Daniela Kovalčíková, která má na starosti právní otázky. Hodač podle zdrojů ostatní náměstky požádal, aby mu ještě ten den dali pověření dodatek s Kapschem uzavřít. Jeho kolegové mu však pověření odmítli poskytnout, protože nedostali čas na prostudování materiálu, navíc se ani nekonalo obvyklé vnitroresortní připomínkové řízení.
"Takže Hodač ten materiál všem zase vzal a odnesl si to pryč. Od té doby se to na poradě už nikdy neprojednávalo. Ono se to vlastně neprojednávalo ani nikdy předtím. Projekt mýto se dostal do úplně jiného režimu než všechny ostatní projekty, od února 2007 se o něm vůbec nehovořilo," řekl týdeníku Ekonom zdroj z Ministerstva dopravy.
Dodatek není ničím jiným než mírovou smlouvou mezi současnou vládou na straně jedné a firmou Kapsch na straně druhé. Válečná sekyra byla zakopána. Přitom ještě na podzim 2006 to vypadalo, že Kapsch bude z Česka vyhnán. Řebíček byl nažhaven smlouvu kvůli její údajné nevýhodnosti vypovědět. Poté však začal ubírat plyn. Nakonec souhlasil s úpravou zadání: Kapsch dodá státu zboží a služby za 22 miliard korun, jak bylo dohodnuto, ale místo silnic 1. třídy se další mýtné brány budou stavět na nově budovaných dálnicích a rychlostních silnicích. A to až do roku 2017. Slibovaný satelitní subsystém pro silnice nižších tříd zatím nevznikne. Rakouská firma jenom vybuduje rozhraní pro jeho možné budoucí připojení. Zda bude satelit někdy skutečně spuštěn, je nejisté.

MILIARDOVÁ ZAKÁZKA NA D1. Zajímavé novinky lze ale očekávat i jinde než v písemném dodatku, třeba v inovovaném seznamu subdodavatelů.
Čeká se například, kdo bude poskytovat lukrativní telematické služby. Ministerstvo dopravy už zveřejnilo, že jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic pověřilo Kapsch dodávkou rozhraní pro telematické aplikace a zavedením nástrojů řízení dopravy na dálnici D1 včetně aplikace liniového řízení v úseku Praha-Mirošovice. Kapsch bude vybudováním sice pověřen, ale v této věci má vypsat otevřený tendr a vybrat si subdodavatele. Jde o dodatečnou zakázku v celkovém objemu tři miliardy korun.
Hovoří se už o tom, že zájem o telematické služby na D1 má společnost Eltodo. Tato pražská firma měla v rámci první etapy na starosti budování přípojek a tehdy vztahy s generálním dodavatelem Kapschem nebyly zrovna růžové (kvůli nedodrženým termínům). Někteří lidé blízcí firmě Kapsch dokonce Eltodo obviňovali ze sabotáže. Dnes už jsou rozepře zapomenuty. Jak říká prezident a majitel Eltoda Libor Hájek, vztahy jsou "vysoce korektní". Přitom nepopírá, že by zakázku na D1 rád získal.
Bereme-li v potaz, že firma Eltodo, jež se v metropoli stará třeba o veřejné osvětlení, je řazena do skupiny firem blízkých pražské radnici, potom dokážeme pochopit, proč křídlo ODS vedené primátorem Pavlem Bémem bylo ještě před rokem a čtvrt řazeno k odpůrcům mikrovlnného systému a dnes s ním žádné problémy nemá. Přidalo se na stranu topolánkovsko-dalíkovské odnože, jíž Kapsch nevadil nikdy. Všichni se dokázali dohodnout. Zda to bude i k obecnému prospěchu, se dozvíme až s odstupem času.

JIŘÍ PŠENIČKA

Související