Novoroční zdražení pražské hromadné dopravy nenažene lidi z autobusů a tramvají do osobních vozů. Tvrdí to alespoň Martin Dvořák, ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy. "Největší bariérou při využívání městské hromadné dopravy není její cena, ale skutečnost, že tak zcela nezaručuje bezpečí ani čisté prostředí a rovněž vadí dlouhé intervaly. Na to upozorňuje devětadevadesát procent našich cestujících," uvedl Dvořák pro týdeník Ekonom. Pražané podle jeho slov spíše unesou chystané až třicetiprocentní zdražení jízdného než přeplněné ranní metro nebo bezdomovce jako spolucestující v nočních tramvajích.
"Bez zdražení bychom museli snížit počet spojů, zhoršil by se komfort dopravy i její bezpečnost. Teprve pak by se lidé začali masivněji přesouvat do vlastních vozidel," věří Dvořák.

Přesunu lidí do automobilů se nebojí ani pražský radní Radovan Šteiner, který má hromadnou dopravu na starosti. "Prostředky, které získáme změnou tarifů, investujeme zpět do podpory veřejné dopravy," tvrdí Šteiner. Naopak opoziční zastupitel Petr Hulinský se nižší preference hromadné dopravy obává: "Zdražení nepodporuji, máme obavy, aby po Praze nejezdilo ještě více automobilů než nyní."
Zvýšení cen za přepravu bylo možné teprve poté, co podnik sám přistoupil k výrazné redukci vlastních nákladů.
"Tak zněla dohoda s magistrátem. Ukažte nám, že umíte šetřit, snížit provozní náklady a zvýšit produktivitu práce. Potom se můžeme bavit o eventuální valorizaci," popisuje Dvořák. Za jeho vedení už řady Dopravního podniku opustila téměř tisícovka zaměstnanců, převážně z administrativních pozic. Akutní je naopak nedostatek řidičů autobusů, takže je firma hledá dokonce i v Polsku (viz Ekonom č. 49/2007).

Další úspory našlo vedení Dopravního podniku spíše ve virtuálních číslech. Zrušilo třeba smlouvy o plánovaných opravách vozového parku. Například v jednotce Správa vozidel tramvaje snížila společnost množství tramvají, které by měly projít kompletní rekonstrukcí. "Nakupujeme nové tramvaje, tak je zbytečné opravovat ty staré. A podobných projektů, které zbytečně zatěžovaly náš rozpočet, jsem našel plno," vysvětluje manažer Dvořák, který ještě nedávno řídil televizi Prima.
Poslední oblastí, v níž se podnik snaží uspořit, je centrální nákup a logistika, kde tlačí dodavatele k lepším nabídkám. Firma prý doposud nakupovala roztříštěně a nedokázala využít faktu, že je opravdu velkým odběratelem. "Ve všech normálních společnostech je centralizovaný nákup poměrně běžný, ale nás se to zatím bohužel netýkalo. Pracujeme teď proto na nápravě a už vidíme první výsledky v nižších cenách," pochvaluje si Dvořák.

Více peněz jistě poplyne do kasy pražské hromadné dopravy z pokut černých pasažérů. Jejich výše totiž poroste spolu se zdražením jízdného. Základní pokuta 950 korun sice zůstane stejná, ale snižuje se sleva, kterou dostane cestující, uhradí-li pokutu na místě. K současným pěti stům korun si připlatí ještě další dvě stovky.
Praha ale není jediným městem, kde se MHD zdražuje. Od Nového roku například v Liberci přestanou platit jízdenky na jízdu na 20 a 45 minut, které nahradí přestupná čtyřicetiminutová jízdenka za 16 korun. Přibližně o pětinu podraží předplatné kupony. Zdražuje se také v Brně, Havířově nebo Ostravě. Z 12 na 17 korun se zvýší jízdné v Mostě a Litvínově. O korunu zdraží v Ústí nad Labem.

VŠE PRO KOMFORT. Zabránit přesunu pražských cestujících do automobilů chce Dvořák zvyšováním komfortu dopravy a její lepší plynulostí. Kromě zrychlování dopravy zejména na trase metra C a B chce Dopravní podnik zvýšit intenzitu na některých tramvajových a autobusových linkách. Toho chce dosáhnout ve spolupráci s magistrátem.
"Tento projekt zahrnuje mimo jiné vyznačení jízdních pruhů pro autobusy v celkové délce přibližně pěti kilometrů a úpravu světelné signalizace ve prospěch preference pro autobusy na 17 křižovatkách. Investujeme do něj přes 30 milionů korun," upřesňuje radní Šteiner.
Dopravní podnik má rovněž v plánu posílit nejvytíženější tramvajové spoje, což je prý ale otázka měsíců, mnohé tramvajové tratě jsou totiž již nyní na hranici propustnosti.

Především by ale firma chtěla zapracovat na zkulturnění přepravy. K tomu by měla napomoci intenzivnější spolupráce s Městskou policií.
"Jestli máme nyní nějaký problém, který vůči nám vyvolává obrovskou negativní vášeň, tak jsou to bezdomovci. Lidé cestující v podroušeném stavu, řeknu to natvrdo - totálně namol ve večerních a nočních spojích. Ti odrazují pasažéry, špiní a ničí dopravní prostředky. Ty vozit nechceme," stěžuje si Dvořák. Hlídky revizorů s městskými strážníky prý budou častěji cestovat v prostředcích veřejné dopravy a vymáhat dodržování přepravního řádu - vylučovat z dopravy ty, kteří svým zápachem či zjevem odrazují ostatní.
Škody, které tito cestující Dopravnímu podniku způsobují, podle slov Martina Dvořáka poškozují dobré jméno Dopravního podniku: "Málokdo si totiž uvědomuje, že za to nemůžeme my, že někteří lidé se v hromadné dopravě chovají jako čuňata."

Poškozené vybavení se odráží ve zvyšujících se nákladech na údržbu a čištění vozidel.
"Někteří cestující kupříkladu rozkopávají sedačky, škrábou na okna... To jsou desítky milionů korun, které musíme každoročně vydat navíc," dodává Dvořák.
Zlepšit kvalitu cestování by také měly nové sedačky. Ačkoliv si před lety Pražané vybrali sedačky s látkovým potahem, dnes se proti nim bouří. Jsou totiž často velmi špinavé a špatně se udržují. Dvořák slibuje, že vozidla, která nyní bude podnik nově nakupovat, již budou vybavena plastovými nebo koženkovými sedačkami.
Posledním oznámeným zvelebením pražské dopravy bude nová uniforma řidičů. Firma připravuje nové zásady oblékání a řidičům bude nové součásti uniformy distribuovat postupně, jak se vyčerpají skladové zásoby toho současného.

VSADÍME NA INTERNET A MOBILY. Martin Dvořák hodlá v Dopravním podniku prosadit větší používání internetu a mobilních telefonů. První vlaštovkou byl prodej jízdenek přes textové zprávy z mobilního telefonu. Zájem o službu prý předčil veškerá očekávání, i když trpěla dětskými nemocemi. Například odečítala z kreditu plnou cenu jízdenky, ačkoliv cestující jízdní doklad kvůli špatně napsanému klíčovému slovu neobdržel.
Teď se denně prodají přes mobil tisíce jízdenek a společnost chce cestujícím nabídnout další služby prostřednictvím internetu. V plánu je internetový portál, kde by mělo být dostupných podstatně více informací.
Prostřednictvím internetu se budou prodávat i předplacené jízdní kupony. Platit za ně bude možné platební kartou, bankovním převodem, přes mobilní telefony nebo také tzv. Kartou Pražana - OpenCard. Pracuje se také na internetové mapě integrované do vyhledávání jízdních spojů. Zájemce na ni pouze zadá, že pojede z Dejvic do centra, a web mu najde nejbližší zastávku, nejkratší cestu do cílové stanice a vypíše jízdní řády příslušných linek. To by mělo pomoci zahraničním turistům, pro které je orientace v pražské dopravě poměrně náročná.

RADAN DOLEJŠ

Související