Logistické firmy mění od základu strategii a snaží se minimalizovat své náklady. Přestávají pouze dopravovat zboží z bodu A do bodu B, prorůstají se svými klienty a často stojí na vstupech i výstupech jednotlivých firem. Důkazem toho je i největší světová logistická společnost DHL, která si zvolila Prahu za centrum svých řídicích operací pro celou Evropu.

Vlastníkem DHL je od roku 2002 Deutsche Post World Net. Firma působí ve 228 zemích a zaměstnává 160 tisíc lidí. Ročně doručí přes miliardu zásilek. Po fúzi s firmami Danzas a Euro Expres se DHL stala největší přepravní firmou na světě. Mezi největší konkurenty patří United Parcels Service (UPS), TNT Express a FedEx.

Na český trh společnost vstoupila přes místního dopravce v roce 1986. Samostatnou pobočku založila v roce 1991 a nyní zaměstnává v ČR asi 1700 lidí.

Až 16 miliard korun by v následujících pěti letech měla společnost DHL investovat v ČR. Ekonomu to potvrdil viceprezident společnosti Stephen McGuckin. Pokud k tomu dojde, šlo by o třetí největší tuzemskou investici zprostředkovanou agenturou CzechInvest. Pomyslný žebříček vede konsorcium Toyoty a PSA, které staví u Kolína závod za 36,4 miliardy korun. Následuje investice LG Philips Displays do továrny na obrazovky v Hranicích na Moravě za 16,8 miliardy korun.

Nové pražské centrum DHL bude mít na starosti řízení počítačových operací firmy v celé Evropě. Nahradí tak kapacitně nevyhovující střediska ve Velké Británii a Švýcarsku. Firma si od jeho otevření slibuje i snížení nákladů.

V současnosti zaměstnává v Praze asi 550 lidí a do počátku příštího roku by se měl počet pracovníků zvýšit na 800. DHL si vybrala loni Prahu mezi zhruba 20 lokalitami. "Praha nejlépe vyhověla 25 výběrovým kritériím," uvedl předseda představenstva mateřské firmy Deutsche Post World Net Klaus Zumwinkel. Mezi nejdůležitější faktory pro rozhodování podle Zumwinkela patřil dostatek kvalifikovaných pracovníků, dostupnost dopravních sítí včetně letiště, telekomunikační infrastruktura a také přístup české vlády.

Svou váhu při rozhodování jistě sehrálo i to, že DHL získá od státu pobídky ve formě dotace na podnikatelskou činnost, kterou může čerpat maximálně do výše 20 procent uznatelných nákladů, dotace na školení pracovníků ve výši 25 procent nákladů na speciální školení a 50 procent nákladů na obecná školení.

Nové centrum v Praze bude vedle objektů v USA a Malajsii jedním ze tří světových výpočetních středisek DHL. Zároveň v něm bude sídlit celosvětové vedení počítačové divize firmy. Zhruba 75 procent zaměstnanců je z České republiky. Celkem však bude ve středisku pracovat 29 národností.

Pražské středisko s rozlohou 11 tisíc metrů čtverečních zpracuje denně 60 milionů transakcí prozatím na 600 serverech. Počítačové sály však mají kapacitu 5000 serverů. Počítače budou připojeny rychlostí deset gigabitů za vteřinu. Pro ukládání dat bude k dispozici 65 terabajtů paměti.

Hlavním dodavatelem počítačové výbavy se staly společnosti Cisco, Hewlett-Packard a IBM. Komunikační služby poskytly Český Telecom a dceřiná firma Deutsche Telekomu Pragonet.

Praha BY MOHLA hrát důležitou roli i v dalších záměrech DHL. Nejde jen o zmíněné centrum přestěhované z Londýna. DHL prý také zvažuje přesunutí části svých aktivit spojených s leteckou přepravou zboží z belgického letiště Zaventem. Tvrdí to alespoň belgický list Het Nieuwsblad s tím, že firma již není ochotna déle čekat na souhlas belgických úřadů s rozšířením aktivit. Ekonomu se však nepodařilo získat potvrzení těchto údajů.

DHL chtěla na letišti Zaventem zvýšit počet nočních letů, potřebovala k tomu ale souhlas několika belgických regionů, který zatím nedostala. List s odvoláním na vysoce postavené zdroje uvedl, že DHL na letišti nechá lokální sídlo a kurýrní službu. Ostatní aktivity přesune jinam, čímž Belgii hrozí, že přijde o tisíce pracovních míst, jako se stalo v případě přesunu centra z Velké Británie do Prahy. Kam se nakonec umístí aktivity z Belgie, se má rozhodnout na podzim.

DHL hodlá v příštích třech letech investovat kromě Prahy také v USA, a to 1,2 miliardy USD. Rozhodnutí má podpořit firmu v boji proti konkurenčním společnostem United Parcels Service (UPS) a FedEx, které ovládají velkou část amerického trhu. Investice bude směřovat hlavně do logistických center, informačních technologií a marketingu. List Wall Street Journal (WSJ) napsal, že americká divize DHL hodlá v příštím roce zvýšit počet regionálních center pro přepravu balíků v USA o sedm a otevřít pět nových center, která budou poštu třídit. V současnosti má DHL v USA 24 velkých distribučních center.

UPS a FedEx mají na americkém trhu dohromady podíl přes 70 %. DHL pouze šest, uvedl WSJ. Hodnota trhu přepravy zásilek v USA se pohybuje kolem 48 mld. USD ročně, napsala agentura Reuters.


Související