Vedení největší odborové centrály, Českomoravské konfederace odborových svazů, doporučilo svým členům, aby ve svých firmách požadovali mzdy vyšší o 5 až 5,5 procenta. Co si myslíte o aktuální výzvě Josefa Středuly?

Co si myslíte o kampani odborářů "Konec levné práce"?

Je to naprosté nepochopení principu podnikání. Nebo je to ze strany odborů účelová rozdělující kampaň?
Hana Gawlasová
Hana Gawlasová
partnerka a vedoucí oddělení digitálního práva v advokátní kanceláři Deloitte Legal
Je to marketingová kampaň jako každá jiná: obal prodává + zdánlivě jednoduchá řešení snímají odpovědnost. Jen ale do doby, než si dostatečně velký počet příjemců všimne, že obal neodpovídá obsahu. Zde: na podobná řešení musí být ekonomický základ.
Arthur Braun
Arthur Braun
advokát a managing partner v bpv Braun Partners
Při paralelním růstu produktivity je navýšení mezd v pořádku. Současně je ale třeba sledovat vliv intervence ČNB - následek muže být prudký nárůst nákladu pro exportéři o 15 %. Plošné či prudké zvýšení se ekonomicky nebude vyplatit.
Dan Jiránek
Dan Jiránek
Bývalý předseda Svazu měst a obcí ČR
Že je to relativně úspěšná kampaň , z hlediska toho komu je určena , tedy členům odborů. Jinak v dobré firmě , dobrý pracovník musí mít dobrý plat jinak si najde práci lépe ohodnocenou , a nakonec plat není všechno.
Martin Štrupl
Martin Štrupl
generální ředitel Hamé
Bohužel realita, ale zatím bez odpovídajícího navýšení cen a produktivity. Na vyšší mzdy se musí vydělat - buď zvýšením cen nebo produktivity, nejlépe kombinací obou, což se zatím neděje.
Josef Jeleček
Josef Jeleček
generální ředitel firmy Tedom
Populismus má v poslední době v ČR dveře otevřené dokořán a co se lépe poslouchá, než skokové zvyšování mezd. Pan Středula toho mistrně využívá. Pokud bude úspěšný,ve finále vzroste nezaměstnanost a zaměstnanci na tom prodělají.
Zvyšování mezd je silně individuální věc. Kampaň ve smyslu teď nám všem přidejte je nesmysl. Pokud firmy nezvyšují zisky a neroste produktivita, je to cesta do pekla. Teď máme dost starostí s nastupující minimální mzdou řidičů v Německu a Francii.
Kvido Štěpánek
Kvido Štěpánek
byznysmen a majitel firmy Isolit‑Bravo
Populistický žvást lidí, kteří sami nic přínosného nevymyslí a žijí z odborových příspěvků.
Plošné zvýšení mezd považuji za špatnou radu, protože přivede řadu zaměstnavatelů k bankrotu a členy odborů o práci. Jakmile podniky přestanou generovat zisk nutný na zvyšování své vlastní konkurenceschopnosti, zkrachují.
Evžen Korec
Evžen Korec
generální ředitel firmy Ekospol
Firma, která si chce udržet špičkové zaměstnance, jim mzdy v závislosti na jejich výkonu pravidelně zvyšuje. K tomu nepotřebuje žádný pokyn odborářů. To si uvědomujeme i my, jako lídr deveperského trhu. Proto jsou mzdy v EKOSPOLU nejvyšší v oboru.
Vítězslav Bican
Vítězslav Bican
ředitel Channel Crossings
Jako heslo je to trapné, jako dlouhodobá politika správné. Ale musí s tím ruku v ruce jít zvýšení produktivity. Víme, že si pan Středula o zaměstnavatelích myslí, že to jsou vydřiduši, takže se pak těžko věří, že to není jen kvazipolitická kampaň.
Na levné práci stojí bohužel dnes velká část naší ekonomiky, tak věřím, že odboráři mají nějaký skvělý a proveditelný plán, čím ji nahradit.
Radek Špicar
Radek Špicar
viceprezident Svazu průmyslu ČR
Že může přijít, ale až se nám podaří skončit s levnou ekonomikou.
Související