- část neziskových organizací funguje zcela netransparentně, přitom ale profituje z daňových úlev či veřejné podpory
- organizace, které se identifikují s rolí strážce demokracie, jsou v menšině
- roste zájem veřejnosti o dění ve státě.

Neziskový sektor v České republice je rozvinutý a velmi pestrý. Téměř každý druhý člověk je členem nějakého sdružení. Největší část neziskových organizací plní potřeby svých členů a do vztahu s veřejnými institucemi vstupují pouze okrajově a spíše pasivně. Především v situaci, kdy mohou v nějaké formě získat podporu pro svoji činnost nebo své členy.

Advokační a watchdogové organizace, které se otevřeně identifikují s rolí strážce demokracie, jsou v rámci neziskového sektoru spíše menšinovou záležitostí a čelí postupnému vysychání zdrojů financování. Jejich aktivity na poli boje proti korupci, které často zahrnují i poměrně úzkou spolupráci se státními orgány, nicméně v poslední době doplňuje celá řada méně či více formálních občanských iniciativ, které mají schopnost mobilizovat veřejnost a zaměřit její pozornost na určité téma.

Penězovod k politikům

Slabinou neziskového sektoru je nízká míra transparentnosti a obecně nedostatečná pravidla pro vnitřní fungování. Vedle zavedených neziskových organizací, které se chovají transparentně (dobrovolně nebo na popud svých donorů), a drobných spolků existuje poměrně rozsáhlá část neziskového sektoru, která profituje z daňových úlev, nebo dokonce čerpá veřejné finance, aniž by komukoli skládala účty ze své činnosti a aniž by byli známi lidé, kteří za ní stojí. Existuje značné riziko, že touto cestou putují veřejné prostředky do soukromých kapes nebo přímo politickým stranám.

Zdanění nepodléhají členské příspěvky, dary, dědictví ani dotace. Velmi štědrá je pak podpora, kterou jsou ze zákona povinni poskytovat na veřejně prospěšné účely provozovatelé loterií (6 až 20 procent z jejich zisku). Stát ovšem není schopen zajistit, aby tyto peníze šly skutečně na neziskové účely.

Kampaně zaměřené na veřejnost byly dříve v repertoáru etablovaných neziskových organizací spíše výjimkou (dětská práva, domácí násilí). Tento trend se ale postupně mění, a to za přispění neformálních občanských iniciativ, nových médií (sociálních sítí a jiných aplikací) a v neposlední řadě díky vzrůstající angažovanosti veřejnosti.

Volby jako program

Nespokojenost veřejnosti, která je, jak se zdá, podmínkou pro její angažovanost, se projevila také změnou volebního chování. Za zmínku v této souvislosti stojí iniciativa Defenestrace 2010, která propagovala využívání preferenčních hlasů a způsobila doslova revoluci v parlamentních volbách v květnu 2010. Úspěšné byly též některé lokální watchodogové organizace, které přispěly k prohře dvou největších stran spojovaných s korupčními kauzami zejména během komunálních voleb v roce 2010 (Liberec, Karlovy Vary, Opava). V reakci na snahy "starých a zkorumpovaných" politiků udržet se u moci (na komunální i celostátní úrovni) proběhla a probíhá řada protestních akcí, které nejsou iniciovány etablovanými neziskovými organizacemi, ale vedou naopak ke vzniku sdružení nových (například Vyměňte politiky nebo Veřejnost proti korupci).

Nově vzniklé iniciativy doplňují možnosti občanské společnosti o nové nástroje a vzhledem k velkému zájmu médií o problematiku korupce jsou dobře viditelné. Příkladem může být vytvoření Nadačního fondu proti korupci na jaře 2011 a také iniciativy zaměřené na analýzu veřejně dostupných dat, mimo jiné projekt zIndex, který odhaluje nesrovnalosti v zadávání veřejných zakázek.

Týdeník Ekonom ve spolupráci s Transparency International exkluzivně přináší shrnutí stavu všech základních pilířů, na nichž stojí národní integrita České republiky.
(Redakčně kráceno, titulky a mezititulky redakční.)

Role v systému: míra, jakou daná instituce přispívá k celkové (protikorupční) funkci systému

Vnitřní správa: jak zajišťuje své řízení a nakolik je řádné, průhledné a odpovědné fungování dané instituce

Potenciál: jaké má daná instituce k dispozici zdroje k zajištění svých funkcí a jaká je její nezávislost

Číslo vyjadřuje na kolik procent se daná instituce blíží 100% ideálu

Existuje riziko, že veřejné prostředky putují přes neziskovky politickým stranám.

Související