- nejzávažnější korupční rizika vláda dlouhodobě ignoruje
- za posledních osm let se vystřídalo sedm vlád a šest premiérů
- jediným stabilním prvkem exekutivy je prezident Klaus, svoji nezávislost však často zneužívá.

Co se týče prostředků, je výkonná moc zdaleka nejsilnějším pilířem. Ve vztahu k vládě se zároveň otevřeně mluví o tom, že její nezávislost narušují lobbistické zájmy v pozadí stran vládní koalice. V situaci, kdy se v České republice za posledních osm let vystřídalo sedm vlád a šest premiérů, je vláda jako kolektivní orgán paralyzována. Jediným stabilním prvkem exekutivy je prezident Václav Klaus, který je funkci od roku 2003. Ten také vykazuje velkou míru nezávislosti, která ale hraničí až s porušováním ústavy. Příkladem může být zahraniční politika, kde prezident často nerespektuje oficiální postoj vlády ani rozhodnutí parlamentu.

Své nezávislosti využívá prezident i v domácích záležitostech, například ve vztahu k vládě, kdy odkládá přijetí rezignace ministrů a klade si pro její přijetí podmínky, nebo při svých opakovaných útocích na adresu Ústavního soudu, který označuje za "třetí komoru parlamentu" a požaduje omezení jeho kompetencí.

Příklad Řebíček

Na členy vlády se podobně jako na poslance a senátory vztahuje zákon o střetu zájmů. Ovšem například požadavek na omezení podnikatelských aktivit se netýká rodinných příslušníků ani jiných blízkých osob, což nabízí jeden ze způsobů, kterými lze platný zákon snadno obejít. V praxi může střet zájmů na vládní úrovni vypadat následovně. Bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček oznámil prodej svého podílu ve firmě Viamont již před volbami v roce 2006. Větší část úhrady za prodané akcie ovšem získal až v době svého úřadování, kdy firma Viamont začala získávat ve velkém rozsahu veřejné zakázky od institucí, které spadají pod tehdy jím řízené ministerstvo dopravy. V období od ledna 2005 do srpna 2006 získal Viamont veřejné zakázky za 558 milionů korun, od září 2006 do května 2008 to bylo 3,5 miliardy korun a od května 2008 do konce roku 2009 šlo o 6,9 miliardy korun. Údaj o tom, zda ministr svůj podíl skutečně prodal, přitom nelze z veřejně dostupných zdrojů ověřit. Společnost Viamont má totiž anonymní akcie na majitele.

Také v rámci současné vlády jsou takřka na denním pořádku obvinění, která zpochybňují integritu jednotlivých členů kabinetu i její důvěryhodnost jako celku. Za pozitivní lze označit snad pouze fakt, že dva ze tří ministrů, kteří čelili přímo podezření z korupce, Pavel Drobil a Martin Kocourek, vládu opustili.

Kdo, komu, co a za kolik

Další problém představují státem ovládané společnosti. Způsob, jakým v nich stát vykonává svá vlastnická práva, je netransparentní a nepodléhá kontrole. To platí nejen pro informace o obsazování vrcholových pozic a o odměnách manažerů, ale též pro informace o důležitých privatizačních či investičních projektech, o nichž se veřejnost dozvídá jen útržkovitě a často až zpětně. Přitom existuje důvodné podezření, že systém odměňování za členství v orgánech státních (nebo také obecních) společností je propojen s financováním politických stran. Velké korupční riziko představují také zakázky, které státní společnosti zadávají, stejně jako privatizace těchto podniků.

Podle Bezpečnostní informační služby je dlouhodobým jevem ve státem ovládaných společnostech nedůsledná role státu jako vlastníka. Ta dává široký prostor pro jejich možné poškozování ve prospěch soukromých subjektů prostřednictvím zmanipulovaných veřejných zakázek, obcházení zákona o veřejných zakázkách, nadhodnocování akvizic, nevýhodného prodeje majetku nebo nákupu nepotřebných marketingových, poradenských a právních služeb.

Týdeník Ekonom ve spolupráci s Transparency International exkluzivně přináší shrnutí stavu všech základních pilířů, na nichž stojí národní integrita České republiky.
(Redakčně kráceno, titulky a mezititulky redakční.)

Role v systému: míra, jakou daná instituce přispívá k celkové (protikorupční) funkci systému

Vnitřní správa: jak zajišťuje své řízení a nakolik je řádné, průhledné a odpovědné fungování dané instituce

Potenciál: jaké má daná instituce k dispozici zdroje k zajištění svých funkcí a jaká je její nezávislost

Číslo vyjadřuje na kolik procent se daná instituce blíží 100% ideálu

Velké korupční riziko představují státem ovládané firmy.

Na příkladu bývalého ministra Aleše Řebíčka se dobře ilustruje problém střetu zájmů.

Související