- volební procedury jsou důvěryhodné, jejich korektnost nezpochybňují ani poražení politici
- nekorektní je průběh volebních kampaní a jejich financování, které nepodléhá regulaci ani kontrole.

Volby v České republice probíhají po technické stránce hladce a jsou i dostatečně finančně zajištěny. Jejich organizace je detailně upravena. Problematický je ale širší kontext, zejména chybí účinná regulace předvolební kampaně a jejího financování. Důležité je, že ve volebním soudnictví stanoví zákon poměrně krátké lhůty k rozhodnutí. Například do tří dnů rozhoduje soud o námitkách k seznamu oprávněných voličů, či do deseti dnů od vyhlášení výsledků voleb je možno se u správního soudu domáhat neplatnosti celých voleb, neplatnosti hlasování nebo neplatnosti volby konkrétního kandidáta; soud rozhoduje ve lhůtě dvaceti dnů.

Permanentní kampaň zdarma

Pouze v několika případech na komunální úrovni soud uznal, že narušení volebního procesu bylo natolik závažné, že je nutno volby opakovat. Známé jsou především případy, kdy došlo k nakupování hlasů pro konkrétní stranu v městech Krupka a Český Těšín. Za stejně závažné označil soud i účelové přehlašování voličů k trvalému pobytu krátce před volbami, kvůli kterému se v roce 2010 opakovaly komunální volby v Hřensku a Karlově Studánce. Jedná se o excesy, kterým nejsou zainteresované orgány včetně policie schopny efektivně zabránit. Pozitivní je ale fakt, že byly zaznamenány pouze pokusy o ovlivnění voličů, nikoli členů okrskových komisí. Státní volební komise nedisponuje vlastním rozpočtem, účty ze své činnosti tedy skládají jednotlivé volební orgány. Například Český statistický úřad věnuje volbám část své výroční zprávy a stručný komentář ve svém závěrečném účtu. Většina peněz jde ale přímo ze státního rozpočtu a na jejich hospodárné využití dohlíží ministerstvo financí. Kontrola ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu, která by se komplexně věnovala hospodárnosti a efektivitě organizace voleb, podle veřejně dostupných zdrojů zatím neproběhla.

V jasném střetu zájmů se ocitají starostové, kteří zpravidla mají politické preference a zároveň rozhodují o přidělení reklamních ploch v obci a mohou ovlivnit obsah radničních periodik. Bezplatná periodika vydávaná zejména na úrovni samosprávy jsou zcela mimo právní regulaci a jakoukoli kontrolu a často fungují jako svého druhu permanentní kampaň pro vládnoucí garnituru.

Vyšší, než strany přiznají

Pravidla pro volební kampaň jsou zcela nedostatečná, volební orgány prakticky nemají možnost do způsobu vedení kampaně zasahovat. Příslušný zákon sice stanoví, že "volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě", toto ustanovení je ale příliš vágní a za nečestné jednání (například zveřejňování nepravdivých údajů o politických oponentech) neexistuje žádná sankce.

Tuto otázku řešil i Ústavní soud, který výslovně uvedl, že v současné právní úpravě chybí "soustava prostředků ochrany voleb a volebního práva, stejně jako jiných subjektivních práv v průběhu kampaně (například zkrácené řízení o tiskových opravách a omluvách), aby za porušení takových pravidel mohl být případně sankcionován ten, kdo je způsobil".

Strany sice dostávají od státu příspěvek na financování své volební kampaně, ovšem až zpětně v závislosti na získaném počtu hlasů. Samotné financování kampaně tak probíhá často na dluh a nepodléhá žádným omezením. Politické strany jsou povinny ve své finanční zprávě vykazovat pouze souhrnnou částku nákladů na volby, nikoli jednotlivé výdaje. Vzhledem k velkému objemu placené reklamy se má za to, že související reálné náklady jsou vyšší, než strany přiznávají.

Týdeník Ekonom ve spolupráci s Transparency International exkluzivně přináší shrnutí stavu všech základních pilířů, na nichž stojí národní integrita České republiky.
(Redakčně kráceno, titulky a mezititulky redakční.)

Role v systému: míra, jakou daná instituce přispívá k celkové (protikorupční) funkci systému

Vnitřní správa: jak zajišťuje své řízení a nakolik je řádné, průhledné a odpovědné fungování dané instituce

Potenciál: jaké má daná instituce k dispozici zdroje k zajištění svých funkcí a jaká je její nezávislost

Číslo vyjadřuje na kolik procent se daná instituce blíží 100% ideálu

Pravidla pro volební kampaň jsou zcela nedostatečná.

Související