- ombudsman se těší velké důvěře a má k dispozici dobré materiální zabezpečení
- jeho úřad je příkladem transparentnosti a otevřenosti
- nemá k dispozici žádné účinné sankce.

Postavení ombudsmana v Česku je poměrně slabé. Nemá formální výkonné ani sankční pravomoci, relativně silné je naopak materiální a personální zázemí, které má jeho úřad k dispozici. V poměrech České republiky, kde stále přetrvává nedůvěra občanů k úřadům, sehrává veřejný ochránce práv roli mediátora v konfliktech, jejichž řešení soudní cestou by bylo zbytečně zdlouhavé nebo nákladné. Jinou roli ani ombudsman mít nemůže, protože nemá k dispozici žádné účinné sankce. Ze systémového hlediska poskytuje ombudsmanovo působení v konkrétních kauzách užitečnou zpětnou vazbu vládě a zákonodárcům o tom, jak v praxi fungují jimi připravované a schválené normy. Důležité je také to, že v zásadách dobré správy, které ombudsman hájí, jde jeho vlastní úřad příkladem v transparentnosti a otevřenosti vůči veřejnosti.

Moc ohrožuje nezávislost

Ombudsman patří k šesti privilegovaným institucím, které svůj rozpočet navrhují samy, nezávisle na ministerstvu financí. O tom, že hmotné zabezpečení ombudsmana je dostatečné, svědčí fakt, že z ročního rozpočtu bylo v letech 2005 až 2009 vždy více než 15 procent vráceno zpět do eráru.

Nezávislost ombudsmana v praxi zajišťuje kromě osobních kvalit toho, kdo tuto funkci zastává, už samotný fakt, že ombudsman nemá k dispozici žádné výkonné pravomoci, jichž by mohl zneužít. Tím argumentoval i bývalý ombudsman Otakar Motejl, který při bilancování desetileté historie svého úřadu označil za riziko ohrožující faktickou nezávislost ombudsmana právě postupné rozšiřování kompetencí, jehož důsledkem je sbližování úřadu s exekutivou. Měl na mysli především detenční a antidiskriminační agendu, kde má ombudsman na starost systematický monitoring dodržování práv, a plní tak některé závazky státu z mezinárodních smluv a evropského práva.

Ohrožení nezávislosti lze spatřovat i v tom, že ombudsman může být touto agendou zahlcen na úkor vyřizování podnětů na nefunkční státní správu. V této souvislosti je zajímavý nedávno skončený spor před Ústavním soudem, ve kterém kárný senát Nejvyššího správního soudu zpochybnil jako protiústavní pravomoc ombudsmana podávat návrh na zahájení kárného řízení proti soudním funkcionářům. Ústavní soud však tuto pravomoc ombudsmanovi ponechal, neboť dle jeho vyjádření "zapadá do rámce smyslu a účelu jeho působení".

Selhává parlament

Vzhledem k tomu, že ombudsman nevydává žádná závazná rozhodnutí, kterými by zasahoval do práv konkrétních osob, pohybuje se odpovědnost za řádný výkon funkce spíše v rovině morální a reputační. Svoji roli naopak neplní poslanecká sněmovna, jíž ombudsman prostřednictvím svých zpráv předkládá poznatky o praktických problémech při aplikaci právních norem úřady a svá doporučení na změnu právního rámce. Sněmovna projednává zprávu ombudsmana i s více než ročním odstupem a pouze velmi formálně, aniž by z ní vyvozovala konkrétní závěry.

Ombudsman se těší vysoké důvěře veřejnosti. Lidé zároveň mají dobré povědomí o tom, jaké jsou možnosti a limity jeho úřadu a jak se na ombudsmana mohou obrátit. Důležitý pro občany je také fakt, že podání podnětu ombudsmanovi nepodléhá žádnému poplatku. Doporučení ombudsmana ohledně dobré správní praxe jsou stejně jako další doporučení jasně formulovaná a dobře zdůvodněná, a ombudsman s nimi v dostatečné míře seznamuje dotčené instituce i veřejnost. Se svou kritikou nevhodného legislativního rámce a obecnými doporučeními pro dobrou praxi však ombudsman nedosahuje velkých úspěchů.

Týdeník Ekonom ve spolupráci s Transparency International exkluzivně přináší shrnutí stavu všech základních pilířů, na nichž stojí národní integrita České republiky.
(Redakčně kráceno, titulky a mezititulky redakční.)

Role v systému: míra, jakou daná instituce přispívá k celkové (protikorupční) funkci systému

Vnitřní správa: jak zajišťuje své řízení a nakolik je řádné, průhledné a odpovědné fungování dané instituce

Potenciál: jaké má daná instituce k dispozici zdroje k zajištění svých funkcí a jaká je její nezávislost

Číslo vyjadřuje na kolik procent se daná instituce blíží 100% ideálu

Se svojí kritikou a doporučeními ombudsman nedosahuje velkých úspěchů.

Historicky druhý český ombudsman Pavel Varvařovský.

Související