Ten mladý prošedivělý muž se jmenuje Richard Drutarovský a je softwarovým inženýrem. Tedy spíše byl, dokud jeho rodičům dalnice_tunel_192.jpgv Prešově nepřistála jednoho dne ve schránce obálka s modrým pruhem a jednoznačným vzkazem. Váš dům je vyvlastněný, místo něj postavíme silnici. To bylo v roce 1999, a pan Drutarovský zrovna rozjížděl slibnou kariéru v IT firmě v Bratislavě.
Chvíli ještě vydržel zároveň pracovat, číst soudní rozhodnutí a rvát se s úřady v rodném městě. Nakonec kariéru pověsil na hřebík a začal zachraňovat majetek svých rodičů. Po devíti letech mu soudy (včetně toho ústavního) daly za pravdu, úřední rozhodnutí zrušily a Slovenská správa cest mu musela zaplatit 5,9 milionu korun. Dosáhl toho, co požadoval od začátku - finanční náhradu. Investor totiž nabízel za dvoupatrový domek 400 tisíc korun.

Zákon jako bič
Pikantní je, že výstavba silnice se za léta sporů prodražila o 150 milionů slovenských korun. "Oni si to snad přáli," kroutí hlavou Richard Drutarovský, který jako první občan vyhrál spor o vyvlastnění. Mezitím se stal vyhledávaným znalcem stavebního práva a teď se živí tím, že radí lidem, kteří se dostali do křížku se státem a jeho stavebními choutkami.
Práce bude mít určitě dost. Slovenský parlament schválil zákon, podle něhož investor může stavět ve veřejném zájmu bez vyjádření vlastníka pozemku, bez stavebního povolení a dokonce může bez stavebního povolení dát do užívání i dálnici.
Účelový zákon vznikl především kvůli dostavbě severní trasy z Bratislavy přes Žilinu a Poprad do Košic. Bez této tepny se Slovensko neobejde a východ země bude nadále zaostávat za západní částí.

Mají dva měsíce
Výstavba by měla stát 28 miliard korun a ministr dopravy L'ubomír Vážný dostal šibeniční termín. Musí dostavět 234 kilometrů dálnic a rychlostních silnic do roku 2010. Projekt se dotýká třinácti tisíc pozemků s 33 tisíci vlastníky. "Zákon se bude vztahovat na 300 až 400 majitelů," odhaduje dopředu počet vyvlastňovacích dekretů ministr Vážný. Zákon už poslala opozice k Ústavnímu soudu, ten ale žádné lhůty na vynesení rozsudku nemá.
Podle Richarda Drutarovského se vlastníci pozemků domluvě nebrání. Chtějí však adekvátní náhradu. Kdyby národní dálniční společnost nabídla solidní cenu, majitelé by se většinou nezpěčovali, protože jinou možnost než ustoupit silnici stejně nemají.
"Budeme jednat a uvidíme, ale do 1. června musíme mít pozemky vypořádané," řekl deníku Sme generální ředitel Národní dálniční společnosti Igor Choma. "Když někdo nepodepíše, budeme postupovat podle nového vyvlastňovacího zákona."

L'ubomír Smatana
Český rozhlas Bratislava

Kdyby národní dálniční společnost nabídla solidní cenu, majitelé by se většinou nezpěčovali.

300400 lidí na Slovensku
přijde nejspíš o pozemek kvůli dálnici.

Související