České dráhy hospodaří každoročně se ztrátou. Čí je to vina?

Největším dlužníkem ČD je stát. Ze zákona je povinen uhradit prokazatelné ztráty v osobní dopravě způsobené věcně usměrňovanými cenami. Ještě se nestalo, že by tak v plné výši udělal. Jsem přesvědčen, že není daleko doba, kdy ČD stát zažalují. Nikdo nemůže po akciové společnosti chtít, aby sponzorovala státem objednanou osobní dopravu. Nákladní přeprava nemůže osobní dopravu donekonečna dotovat.

Navíc máme-li konkurovat autobusové dopravě, musíme si být rovni. Stát ale zpoloviny dotuje každý nový autobus a když splňuje normy Euro 2 a Euro 3, tak mají dopravci 50%, respektive 100% úlevu na silniční dani. Pro železnici nic takového neplatí. Až se stát bude k železnici chovat stejně jako k autobusové dopravě, pak přestane křížové financování a budou peníze i na nové vozy.

Letošní výpadek v platbách státu za objednané služby v osobní dopravě bude 2,6 miliardy korun. Jak to bude v příštím roce?

V návrhu státního rozpočtu dostatečné prostředky opět nejsou. Jak může ministr dopravy předložit návrh rozpočtu, kde vědomě a beztrestně porušuje zákon? A Parlament takový zákon klidně přijme, čímž popře platnost jiného zákona. A tak je to každý rok.

Sedíte v dozorčí radě, která může vyměnit celé představenstvo. Co si o jeho práci myslíte?

Představenstvo nám stále předkládá materiály, kde mi chybí ambice podnikatele. Škrtají, ale nehledají zdroje. Jednou z oblastí, kde ČD utíkají peníze, je podle mého názoru cargo přeprava. České firmy nemají vlastní, jejich nákladní vagony si proto najímají logistické společnosti. Těm přitom vzrostly za devět měsíců výkony téměř čtyřikrát. Používají naše kolejová vozidla, infrastrukturu SŽDC a objednávají si u ČD službu. Nicméně tržby nejdou za ČD, protože mezi nimi a zákazníkem stojí logistická firma, spediční společnost. Proč již ČD nemají založenou dceřinou logistickou firmu, když to jde například v Německu?

Jen na Ministerstvu dopravy jsem napočítal devět vrátných s logem ČD. Budou se hledat další úspory v počtu pracovníků?

Největší možné úspory bez nutnosti investic jsou ve zdvojených i ztrojených řídicích složkách ČD. Někdejší ČSD měly 242 tisíc zaměstnanců a na generálním ředitelství bylo 655 lidí. Dnes mají dráhy 79 tisíc zaměstnanců, výkony třetinové a na ředitelství je lidí víc než dříve. Když vedení škrtá, tak na provozních profesích. Ruší pokladní, průvodčí ve vlaku již pomalu nepotkáte, vlaky bourají, protože nejsou výpravčí, a ve stanici vám nikdo neporadí. Zato úředníků je tolik, že o ně zakopáváte. Bývalý generální ředitel Dalibor Zelený dokázal vytvořit zisk pouze na papíře. A důsledek? ČD jsou totálně "vybydlené", nechaly po sobě spoustu dluhů, vozový park je zanedbaný, struktura zaměstnanců nevhodná, byrokracie přebujelá. A vůli po změně hledám marně. Je to zakonzervovaný hampejz.
Související