Gabriel Berdár vystudoval Technickou univerzitu v Košicích. V letech 1990-1991 působil ve společnosti Strojimport, poté v české pobočce IBM. V letech 1995 až 1998 šéfoval společnosti Xerox ČR a od roku 1998 až do června 2003 byl generálním ředitelem firmy Dell s odpovědností za Česko, Slovensko, Polsko, Finsko a Řecko. Od 15. 6. 2003 je generálním ředitelem Českého Telecomu.

Šéf Eurotelu Terrence Waleski se vyjádřil, že by měl zájem koupit Český Telecom. A co vy?

Měli jsme tady na toto téma jednání, i s panem Waleskim, a všichni manažeři jsou instruováni, že se nemají v žádném případě vyjadřovat k privatizaci Telecomu. Nám na to názor nepřísluší, my jsme povinni poskytnout součinnost...

Neptáme se vás jako manažera, nýbrž jako potenciálního investora.

Já nejsem v roli investora, já jsem v roli manažera, stejně, jako všichni ostatní manažeři. A tyhle věci se nedeklarují přes tisk. Upozornil jsem všechny manažery, a to i v dceřiných společnostech, že musejí podporovat každou privatizaci, kterou si vyberou akcionáři a která bude mít právní rámec. Já jsem dostal za úkol dát firmu dohromady, aby vykazovala známky normálně fungující společnosti a aby byla připravena k privatizaci. Časový horizont byl určen tak, že do konce roku 2005 by se měl Telecom prodat.

I s Eurotelem? Máte mandát i ke strategickým rozhodnutím směrem k provázání Telecomu a Eurotelu?

Pokud vím, nepočítá se s prodejem Eurotelu. Takže intenzivně pracujeme na využití možných synergií, a to v oblasti nabídky zákazníkům, u produktů i u technologií. První výsledky budou hmatatelné v prvních měsících příštího roku.

Jaké je vlastně poslání Telecomu a jeho vize? Proč nemáte tyto informace na webu? (Pozn.: Rozhovor se konal v pondělí 10. listopadu 2003)

Nemáme, to je pravda. Ale jak vizi, tak rámcový strategický plán rozvoje jsme již vypracovali. Deklarujeme, že se chceme změnit na profesionálně fungující společnost. Základní představa je, že do dvou let bychom chtěli být nejlepší původně dominantní telekomunikační operátor v zemích přistupujících do EU. Chceme dosáhnout provozní excelence... Prostě chceme být na čele mezi těmito společnostmi co do provozní výkonnosti.

K tomu potřebujete příznivé regulační prostředí...

Zdejší regulační prostředí je naopak extrémně tvrdé. Dělali jsme porovnání s podmínkami v ostatních přistupujících zemích a český trh je nejvíc liberalizovaný, je tady největší konkurence.

Hodnotíte to z pohledu litery zákona, nebo reálného stavu? Je tady třeba velmi přísná regulace v podobě rozhodnutí regulátora, ale Telecom toto rozhodnutí soudně napadl, což mu od té doby umožňuje naopak velmi libovolné chování na trhu... Máme na mysli spor okolo ADSL.

No, bavíme-li se o rozhodnutích, která jsou soudně napadána, tam regulátor podle našeho názoru zasahuje nad rámec toho, k čemu ho opravňuje zákon. Jinak, skutečně jsme dělali analýzu reálných podmínek na polském, maďarském, slovenském a ostatních trzích, a to jak pokud jde o porovnání propojovacích poplatků - nejen co do výše, ale také které poplatky určuje regulátor, tak i porovnání regulace koncových cen. Zkoumali jsme i další parametry a vše ukazuje, že Česká republika je tady skutečně nejvíce liberalizovaným trhem.

Na obzoru je rozhodnutí regulátora o způsobu realizace širokopásmového internetového připojení ADSL. Nejspíš nařídí postupovat metodou propojení.

Propojení, propojení... Vždyť tady není co propojovat! K propojení může docházet u sítí, ale to by si ostatní operátoři museli vlastní sítě teprve vybudovat, protože je většinou nemají. Ale budovat je ani nemohou, protože současné ceny, stanovené regulátorem, neumožňují návratnost investic do sítí.

Operátoři tak mohou přeprodávat pouze technologii, kterou my poskládáme, protože jediný, kdo investoval do vlastních sítí, je Český Telecom. Službu, kterou jim my dodáme, přitom mohou přeprodávat tak, že ji jinak zabalí.

V případě služby ADSL, o níž se bavíme, však moc možností, jak něco balit jinak, nemají. Například nemají možnost ovlivnit tolik kritizovanou agregaci (tzn. že o přenosové pásmo se uživatel dělí s dalšími uživateli, pozn. red.).

Ale mají. Mohou si koupit jiný typ služby. Těch variant agregací a neagregací je mnohem více, my máme v portfoliu mnohem více služeb. Víte, tady vyplynul jeden problém. Je velmi jednoduché vzít běžný produkt a přeprodávat ho jako supervýkonný, superluxusní produkt. Pokud koupím nejlevnější retailový produkt a budu ho prodávat dál s tím, že to je byznys řešení, tak samozřejmě nedodám to, co slibuji. Třeba když prodávám službu a tvrdím, že je bez agregace, a přitom jsem ji koupil s agregací.

Co říkáte názorům, že Telecom vlastně vůbec nechce ADSL nabízet, protože tato služba kanibalizuje na jedné straně technologii ISDN a na druhé straně drahé pevné linky. Je to pravda?

Ne. Naopak. Kdyby to byla pravda, tak ADSL nezrychlíme a nezlevníme.

Ale poměr kvalita a cena ADSL je vnímán jako brzda většího rozšíření této služby.

Není tomu tak. S cenami jsme na evropském průměru a podstatně níž, než byly všechny ostatní telekomy v okamžiku, kdy tuto službu uváděly na trh. Cena této služby odpovídá nákladům a důvod, proč vychází tak drahá, je kupní síla obyvatelstva. Jinak hlavní brzdou rozvoje internetu podle šetření Českého statistického úřadu je, že lidé nevědí, proč by si měli internet pořizovat, druhým důvodem je cena počítačů.

V internetových diskusích je kritizován váš přístup k takzvaným stahovačům, tedy k těm, kdo ADSL používají k stahování velkých objemů dat v podobě třeba videa. Proč těmto uživatelům nedopřejete nějaké zvýhodnění? Například korejský telekom v těchto lidech vidí průkopníky intenzivního využití internetu a nenasadil vůči nim žádné restrikce.

Jak v Koreji dosáhli takového využití internetu, jaké tam mají? Když to zaplatil někdo jiný.

Tamní vláda masivně podpořila budování infrastruktury, to je pravda. Otázka však míří k využití té vaší stávající v situaci, kdy máte pouhých deset tisíc uživatelů, což asi není plánovaný stav.

Tito lidé, heavy users, diskriminují ostatní uživatele. Pokud chcete přenášet rychle velké objemy dat, je tady jiná naše nabídka.

Ale kdyby tato diskriminace měla podobu jen malého poklesu kvality připojení, proč ne? V zájmu rozvoje ADSL...

Uvedu příklad s dálnicí, který jsem již několikrát použil. Tam by snad ti, kdo jezdí dvěstěkilometrovou rychlostí, měli mít vlastní pruh, a to v rámci stejného poplatku, který platí i ostatní?

Vždyť na dálnici to tak je. Levý pruh používají především rychlejší auta - a platí jejich řidiči víc?

Ale pruhy nejsou vyhrazené. To je velký rozdíl.

Co dělá Telecom pro to, aby trh internetového připojení rostl? Nebo vám jde jen o to, ukousnout co největší podíl ze stávajícího malého koláče?

Objem internetového připojení neustále roste.

Ale za třetí kvartál došlo k poklesu minut vytáčeného připojení. To se sice děje i v zahraničí, ale tam to je na úkor ADSL, což zdejších deset tisíc uživatelů této služby těžko mohlo způsobit.

Pokles je dán vysokou srovnávací základnou z loňského léta, v souvislosti s povodněmi. Čísla za říjen ještě nemáme, ale již v září je opět meziroční nárůst. Ale datové služby skutečně rostou, nejrychleji ze všech služeb.

Potřebujeme, aby rostl počet připojených domácností i čas, který tráví na internetu. Limitem je jednak obsah internetu, jednak jeho dosažitelnost, mám na mysli jazykovou bariéru. Je také třeba změnit myšlení lidí, aby se víc starali o svou budoucnost. Prostřednictvím internetu mohou zlepšovat své postavení na trhu práce, efektivněji nakupovat, úspěšněji investovat.

Otázka k hlasovým službám: objevila se nabídka neomezeného volání po Severní Americe za paušál 1500 korun měsíčně plus skvělé ceny pro volání po západní Evropě. Je to na bázi IP telefonie, tedy telefonování přes internet. Nebojíte se?

IP telefonii nabízíme firemním zákazníkům i my.

Jaký dopad bude mít IP telefonie na vaše tržby z hlasových služeb?

Víc nás ovlivní odliv k mobilním operátorům. Ve světě 60 % objemu hlasového volání jde přes mobily, brzy to tak bude i v Čechách. Nastávají také změny ve firemní komunikaci.

Ať už jsou příčiny jakékoli, hlasové tržby budou klesat. Stejně jako všichni operátoři v našem postavení se s tím musíme vyrovnat. Znamená to hledat nové možnosti. Angažujeme se v bezdrátovém připojení.Wi-Fi má podle mne budoucnost, hlavně ve spojení s pevnými linkami, které zase nabízejí širší pásmo. Máme také zájem o licenci na digitální televizi a zajímají nás třeba i takové obory jako dopravní telematika

Související