Podle čerstvého průzkumu EY mezi 1200 respondenty z řad podnikatelů, zástupců firem či veřejných institucí a studentů středních a vysokých škol bude součástí běžného života virtuální realita, 3D tisk, ale i chytré oblečení s řadou zabudovaných senzorů. Oslovení top manažeři byli přesvědčeni, že výraznější roli budou hrát autonomní roboti, případně čipy vložené pod kůži.

A podobně to vidí i experti, kterých se ptal týdeník Ekonom. V průmyslu se nové technologie odrazí třeba tak, že firmy obrábějící kovy začnou využívat 3D tisk. "Při tom nevzniká žádný odpad," říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň přesvědčen, že se Česko musí především připravovat na zásadní proměnu průmyslu, kdy do továren vstoupí digitalizace.

S tím, jak budou 3D tiskárny běžně dostupné, si mohou Češi začít tisknout oblečení, boty nebo třeba kuchyňské vybavení. "Je taky dost možné, že domácnosti začnou své výrobky navzájem směňovat," předpokládá Špicar.

Automobilový průmysl zase bude moci používat pevnější a zároveň levnější materiály. "Zároveň by se měl adaptovat na nové požadavky, třeba na rozvoj elektromobilů,"myslí si Petr Knap, partner podnikového poradenství a řízení rizik EY.

Podle manažera poradenské společnosti Roland Berger Jaroslava Dvořáka by elektromobily mohly mít kolem roku 2040 na českém trhu s novými vozy podíl 20 procent. Pokud by však stát tento typ dopravy cíleně podporoval, může být zásah trhu ještě výraznější. Vodíková auta budou podle Dvořáka představovat spíše zlomek tohoto podílu.

Ještě výrazněji může dopravu v Česku proměnit nástup autonomních aut. V Česku s ním počítá 43 procent respondentů průzkumu společnosti EY. O jejich rozvoji nepochybuje ani Radek Špicar. "Možnost řídit vlastní auto se časem stane luxusem," tipuje Špicar.

Silnice totiž budou uzpůsobené automobilům bez řidiče. Člověk prostě nasedne do vozu, neprogramuje si cestu a zařadí se do kolony vozů bez řidiče. Za jízdy může pracovat nebo se bavit s kamarády a bezpečně se dostane na místo. Jenže pokud by se dotyčný chtěl sám ujmout volantu, mohl by celý autonomně fungující systém narušit, takže podobné odchylky od normy budou nežádoucí. A ještě větší uplatnění než v osobní dopravě mohou autonomní vozy najít při přepravě nákladů, hlavně na velké vzdálenosti.

Jaroslav Dvořák je přesvědčen, že nás čeká nástup sdílených aut. "Koncept se už nyní na několika místech testuje. Do budoucna by mohl představovat alternativu k městské automobilové dopravě," upozorňuje Dvořák. S jejím utlumováním se však rozhodně nepočítá. Více než polovina respondentů průzkumu EY věří, že MHD bude v následujících letech v českých městech dominovat.

Zásadní proměna čeká také energetiku. "Z dosavadním konzumentů energie se budou čím dál častěji stávat i producenti," popisuje Klára Sutlovičová, která se v think-thanku Glopolis zabývá energetikou. Lidé si prostě část své energetické spotřeby pokryjí vlastními silami pomocí malých střešních panelů nebo větrných elektráren.

"Část vyrobené energie se bude skladovat třeba v pronajatých centrálních úložištích, ale v menší míře také v elektromobilech dobíjených přes noc, v době menší spotřeby, v garáži," vysvětluje Klára Sutlovičová.

obalka Ekonom 2016 17* Kdo se v budoucnu postará o české seniory?

* Jaké zaměstnance budou firmy v Česku hledat?

* A která průmyslová odvětví porostou?

Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Ke stažení v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související