Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Dva roky mají uzavřenou životní pojistku a na pojistném kontě ani korunu, celou dobu platí jen zprostředkovateli, se kterým uzavřeli pojistnou smlouvu.

Po dvou letech se jím nechají s vidinou výhodnějšího pojištění přesvědčit k ukončení smlouvy, uzavřou novou pojistku a znovu procházejí dvouletým obdobím, kdy platí jen honoráře za zprostředkování. A tak to jde stále dokola.

Podobným praktikám měl být už příští rok konec. Situaci na trhu životního pojištění měla totiž změnit novela zákona, která chtěla nastolit určitá pravidla pro zprostředkovatele a tím očistit trh od oněch nepoctivých.

Omezte provize, myslete na lidi. Působili na poslance zástupci pojišťoven. Je to jen lobbing největších firem na trhu, regulace nás rozpráší a pojišťovnám zvedne zisky, kontrovali taktéž s myšlenkou na konečné spotřebitele představitelé zprostředkovatelů.

Jaký je skutečný zájem obou stran, nechme stranou. Jisté je, že půlroční boj o provize z pojištění na půdě Poslanecké sněmovny zatím končí stavem 1:0 pro zprostředkovatele. Tím hlavním poraženým nejsou pojišťovny, ale konečný zákazník.

Produkt je složitý. Zákazník tak často naletí

Přestože se nekalé praktiky týkají pouze zlomku zprostředkovatelů, dokázala už tato hrstka napáchat v segmentu životního pojištění nemalé škody. Podle údajů České asociace pojišťoven je totiž každý rok předčasně ukončen skoro milion z celkového počtu zhruba 5,6 milionu smluv životního pojištění a asi 55 procent všech nově uzavřených smluv končí do pěti let od podpisu.

Na to, že je v oblasti investičního životního pojištění zjevný problém, upozorňuje léta také Česká národní banka. Ta jen za letošní rok udělila zprostředkovatelům životního pojištění kvůli nekalým praktikám a nedodržení informační povinnosti 160 pokut.

Jediný, kdo nyní může pomoci, je podle pojšťoven stát. Pokud by se totiž ony samy dohodly na snížení provizí pro zprostředkovatele, vystavily by se sankcím za kartel. Kdyby do toho šly nezávisle na sobě a samy od sebe začaly vyplácet nižší honoráře, přestali by zprostředkovatelé jejich životní pojistky nabízet.

S prvním pokusem o regulaci odměn pro zprostředkovatele přišel letos v červnu poslanec za ČSSD Ladislav Šincl. Ten chtěl v první řadě takzvaně zastropovat jejich honoráře na úrovni 150 procent ročního pojistného. Období pro vyplácení jejich provizí se pak mělo prodloužit ze současných dvou na pět let, aby si zprostředkovatelé zákazníka více hýčkali a neměli motiv mu po dvou letech měnit smlouvy.

Návrh ale vyvrcholil bitvou mezi poslancem Šinclem a ministrem financí Andrejem Babišem a jednání o změně systému odměňování zprostředkovatelů skončilo patem. Sněmovnou v listopadu neprošel ani další, takzvaný kompromisní návrh ministerstva financí, který už nepočítal se stanovením maximální výše odměn pro zprostředkovatele, ale s pouze s rozložením jejich výplaty do pětiletého období. Ani pro tento návrh ale nakonec nezvedl ruku dostatečný počet poslanců.

obalka Ekonom 2015 50- Co bude dál?

- Jak by současnou situaci řešily pojišťovny?

- Co navrhují zástupci zprostředkovatelů životního pojištění a jak na problém pohlížení experti?

- A lze se některým nepoctivým zprostředkovatelům bránit? Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nové číslo Ekonomu si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu a iPhonu.

Související