Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Od konce listopadu do poloviny prosince se v třicetitisícovém městečku Tequila každý rok koná festival na oslavu pálenky, která proslavila celé Mexiko. A do města zapsaného na seznam světového dědictví UNESCO přijíždějí tisíce návštěvníků, především ze Spojených států.

Milovníci tequily chtějí navštívit své oblíbené destilérky, ať už je to Cuervo či Sauza, jež sídlí přímo ve městě, nebo slavnou Herraduru umístěnou nedaleko ve stínu vyhaslého vulkánu. Během festivalu se v Tequile konají ochutnávky desítek druhů tequily, ale také zde probíhá rodeo, kohoutí zápasy, ohňostroje či koncerty tradiční mexické hudby mariachi, která se zrodila také ve státě Jalisco.

Světový boom

Světová popularita tequily v posledních letech prudce stoupá. Zatímco před čtvrt stoletím se v Mexiku vyrábělo zhruba 300 značek tequily, které se vyvážely jen do 30 zemí světa, dnes se vyrábí 1500 značek, jež míří do 120 zemí. Jednou z příčin obrovského boomu bylo výrazné zlevnění cen nápoje pro zahraniční odběratele (především pro sousední USA) po finanční a hospodářské krizi v roce 1994, která srazila kurz mexického pesa vůči dolaru o 50 procent a poslala zemi do hluboké recese s propadem HDP o sedm procent. V současné době Mexiko vyváží 170 milionů litrů tequily za rok, přičemž většina exportu, tedy zhruba 120 milionů litrů, končí v USA.

Zájem o čínský trh

V poslední době ovšem raketově narůstá zájem o tequilu na čínském trhu, což mohutně podporují samotní výrobci, kteří do marketingu v Číně investují miliony dolarů. Ostatně nejstarší a nejvýznamnější značky tequily jsou v portfoliu nadnárodních společností, které už do Číny dovážejí jiné prémiové značky alkoholu. Očekává se, že čínská spotřeba by mohla současný export tequily zvednout o 20 procent a v horizontu 10 let by Čína ročně odebírala kolem 30 milionů litrů tequily. S těmito odhady již několik let pracují výrobci, kteří významně rozšiřují své plantáže modré agáve.

Produkci tequily totiž není možné zvýšit v krátkodobém horizontu - neboť to trvá zhruba 10 let, než nově vysázené rostliny agáve začnou plodit dostatečně velké plody vhodné na přípravu pálenky. A další dva až tři roky zabere zrání kvalitní tequily v sudech.

Bez soli a citronu

V Česku spotřeba mexického nápoje stagnuje na úkor jiných druhů alkoholu, především rumů a whisky. Podle odborníků z oboru za to může prodej nekvalitní tequily v 90. letech, který společně s nesmyslnou tradicí konzumace se solí a s citronem či později se skořicí a pomerančem celému segmentu výrazně ublížil. Efektní konzumace tequily byla chvilku módní, ale postupně začaly podeje klesat. Přitom kvalitní pití by nemělo pálit či štípat. Tequila připravená pouze z agáve má lahodnou, lehce nasládlou chuť, případně se v její dochuti objevují tóny vanilky, skořice a dalšího koření, které přináší zrání v sudech.

Jak vychutnat Mexiko

V Mexiku se tequila nikdy nepije formou "panáků", ale popíjí se pomalu z malých skleniček podobných těm na koňak. Milovníci tequily konzumují výhradně pálenku připravenou pouze z agáve, která se prodává ve třech podobách - jako tequila bianco, tedy čistá bez dalšího zrání, dále pak reposado (tři měsíce na sudu) a stařená tequila anejo, která zraje v sudech rok až tři, díky čemuž získává krásnou zlatou barvu. Od roku 2006 byla zavedena ještě čtvrtá, výběrová kategorie extra anejo, kde tequila zraje v sudech déle než tři roky. Naopak u nás hojně rozšířená "zlatá" tequila většinou obsahuje jen 50 procent podprůměrné pálenky z agáve, zatímco zbytek je vypálen z řepy či brambor a celý nápoj je dobarven karamelem.

Maso s pálivou čokoládou

Město Tequila je plné zajímavých restaurací, které nabízí hostům skvělou mexickou kuchyni. A není to jen tacos či burritos, které patří v Mexiku mezi fastfoodová jídla, ale třeba fantastické rajčatové gazpacho, které je ve své vybroušené verzi dochucené čerstvým mangem, okurkou a avokádem. Národním jídlem je pak pečené maso, případně steak servírovaný s hutnou omáčkou mole poblano, která se připravuje zhruba z 20 druhů koření, ale jejímž základem je vždy kvalitní čokoláda a chilli. Výzvou pro dobrodružně laděné gurmety jsou smažená mravenčí vajíčka, která patří k zajímavým, byť poměrně drahým gastronomickým kuriozitám.

Související