Polsko tvoří spolu s Českem a Slovenskem trojúhelník zemí, kde je Škoda Auto jedničkou na trhu. V případě bývalého Československa je to "od nepaměti", u našich severních sousedů tuto pozici poprvé získala v roce 2009 a od té doby se tam její tržní podíl každoročně mírně zvyšuje.

Polsko je v současné době pro mladoboleslavskou automobilku čtvrtým nejdůležitějším trhem v Evropské unii – po Německu, Velké Británii a České republice. Pozici značky by v zemi mohl ještě upevnit nástupce modelu Roomster, který se bude montovat v Poznani.

Podíváme-li se totiž na žebříček značek, je zřejmé, že Škodě na polském trhu nejvíce konkurují ti výrobci, kteří jsou s Polskem nějak spojeni. Druhou příčku drží Toyota, která v zemi vyrábí motory. Třetí Volkswagen vlastní již zmíněnou továrnu v Poznani, kde vyrábí automobily řady Caddy. Čtvrtý Opel má montážní linky na model Astra J v Gliwicích. Na pátém místě je Ford, který si nechává montovat model Ford Ka polskou automobilkou skupiny Fiat, jež stojí u města Tychy ve Slezsku.

Právě Fiat je ale varovným příkladem toho, že se na tradici ani na lokální výrobu nelze spoléhat donekonečna. Italská značka kralovala polskému trhu po desetiletí. Licenční fiaty se v Polsku vyráběly již v meziválečném období a znovu od 60. let.

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Naprostá většina polských motoristů jezdila v 70. a 80. letech v maličkých automobilech Fiat 126p zvaných "Maluch", případně v sedanech střední třídy Fiat 126p, které vyráběla již zaniklá automobilka FSO ve Varšavě. Tato ikonická vozidla již sice z běžného provozu téměř zmizela, ale Poláci i mnoho let po obnovení tržní ekonomiky zůstávali fiatům věrní.

Italská firma však dokázala tento historický potenciál dokonale promrhat. Letos se již v nevejde ani do první patnáctky nejúspěšnějších značek. Hlavním důvodem je nedostatek nových zajímavých modelů, příliš vysoké ceny, pokles kvality služeb, podcenění konkurence a neochota naslouchat přáním zákazníků.

Příběh pádu Fiatu na polském trhu by si určitě měl dobře prostudovat a bedlivě analyzovat každý výrobce, který někde drží nezvykle vysoký tržní podíl.

Související