Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1591 ccm
Výkon: 130 kW (176 k)
Toč. moment: 265 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
Max. rychlost: 201 km/h
Komb. spotřeba: 7,5 l / 100 km
Rozměry: 4475 x 1850 x 1645
Cena: 779 990 korun včetně DPH

V továrně Hyundai v Nošovicích už pár měsíců sjíždí z pásů nová generace kompaktního SUV. Jde o třetí vydání modelu, který svou kariéru začal před 11 lety jako Tucson, aby se ve druhé verzi jmenoval ix35 a pak se znovu vrátil k původnímu názvu. Teď, když už snad mají Korejci ve svých pojmenováních jasno, mohou se soustředit na jízdní vlastnosti, design i techniku. A zdá se, že výsledek se povedl.

Už z hlediska vzhledu nové SUV zaujme. Je to zejména díky tomu, že za jeho designem stojí evropské oddělení automobilky, a tak je toto auto navrženo hlavně pro domácího zákazníka. Ostře řezané rysy, masivní maska chladiče se spoustou chromu a zajímavě tvarovaná brzdová světla zaujmou zřejmě hodně řidičů, kteří hledají v celkové šedi podobných SUV něco odlišného.

Nový Tucson oproti ix35 také narostl na délku i šířku, což znamená přínos v oblasti interiéru. Tam se bezproblémově usadí čtyři dospělí, dokonce i ve druhé řadě je místo pro kolena a hlavu nadprůměrné. Do kufru se vejde 513 litrů zavazadel, je ale nutné oželet dojezdovou rezervu. Dojem ze vzdušnosti kabiny pak ještě umocňuje panoramatické střešní okno, které je k dostání v rámci testované výbavy Premium.

Ostatně, Hyundai podobně jako většina asijských automobilek, staví své ceníky na politice all-inclusive. Budoucí majitel si tedy vybere jen jeden z výbavových stupňů, v němž dostane i maximální možnou výbavu. Připlácí se jedině za metalízu. Testovaný kousek byl proto naplněn větším množstvím prvků než kdejaké luxusní auto, u kterého se za ně musí hodně připlácet.

Samozřejmostí byly tempomat, dvouzónová klimatizace nebo balíček bezpečnostních asistentů včetně užitečné čtečky dopravních značek. Překvapením ale bylo, že se nepřiplácí ani za navigaci (má čistou grafiku a rychlou odezvu) s dotykovým displejem, koženou sadu nejen na volant, ale i na sedačky, vyhřívání volantu a sedadel a k tomu ještě chlazení předních míst. Páté dveře byly elektricky výklopné a ve výbavě byla i couvací kamera. Zkrátka stupeň Premium obsahoval vše, nač si řidič vzpomene.

Hyundai Tucson: Jak jezdí nadupané SUV z Nošovic?

Ve třídě kompaktních SUV se na rozdíl od větších modelů ještě stále dobře prodávají benzinové motory. Proto k testu dorazil model poháněný vcelku novou jednotkou. Čtyřválec s objemem 1,6 litru obsluhuje turbodmychadlo, díky němuž je schopen vyrábět 176 koní výkonu. Ty posílá pomocí elektronické mezinápravové spojky na všechna čtyři kola. Pomáhá mu v tom nová automatická převodovka se sedmi stupni a dvěma spojkami. Celé soustrojí pracuje nečekaně dobře. Motor je velmi tichý a i ve vysokých otáčkách zní příjemně.

Automat zase řadí rychle, tedy bez známky prodlevy mezi stupni. K naprosté spokojenosti už chyběly jen páky pod volantem pro manuální volbu stupňů. Pohon má víc než dost síly k tomu, aby Tucson působil dynamicky a neměl jediný problém s předjížděním. Bohužel, vysoká hmotnost auta, která se blíží 1,8 tuny, jde ruku v ruce s vysokou spotřebou.

V průměru Ekonom nedokázal jezdit méně než za 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. A to by se typickému zákazníkovi korejské automobilky líbit nemuselo. Existuje ale ještě možnost sáhnout po naftovém dvoulitru. S ním už bohužel povedený dvouspojkový automat není k dostání.

Pokud řidič neočekává od Tucsonu vyloženě sportovní jízdní vlastnosti, měl by být spokojen. Propracovaný podvozek s víceprvkovou zadní nápravou přináší vozu dospělé chování. Pryč je poskakování na nerovnostech, které trápilo předchozí generace. Tucson dokáže díry dobře filtrovat. Navíc se umí slušně chovat i v zatáčkách, kde předvádí jen menší náklony.

Řízení je ovšem přirozeně odtažité. To ale řidiči SUV tak nějak očekávají. Díky dobrému odhlučnění kabiny jde hlavně o dobré auto na delší cesty, které má i přes svou žíznivost použitelný dojezd okolo 600 kilometrů. Korejce je proto nutné pochválit. Jejich třetí pokus o kompaktní SUV vyšel dobře. Oproti předchůdcům je o tolik lepší, že ho s ním jen těžko budou srovnávat.