Má výkon 270 koní a stovku porazí za necelých šest sekund. Z jeho tvarů se zdá, že má motor uložený někde uprostřed, ve skutečnosti jde ale o kupé s pohonem umístěným vpředu. Peugeot model RCZ vyrábí již několik let. Nedávno ale vyslyšel volání nadšených řidičů a vyrobil extremistickou verzi, kterou označil písmenem R.

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

R najdeme proto všude, ať už na přídi, zádi, prazích dveří nebo na speciální kovové plaketě přišroubované na středový panel. Malý sporťák má navíc snížený podvozek o 10 milimetrů a k tomu obrovská 19palcová kola opět zdobená písmenem R. Zejména v českém provozu se často dostává do středu pozornosti. Přece jen po domácích silnicích mnoho exemplářů tohoto výstředního auta s konkávně prohnutým zadním sklem nejezdí.

Verze R znamená, že uvnitř řidič najde až luxusně vybavený interiér. Palubní deska je potažena voňavou kůží, což Peugeot posunuje na úroveň prémiových vozů. Není divu, nejčastěji totiž tohle auto bude srovnávané s kupé Audi TT, které je sice technicky pokročilejší, ale bude přitahovat stejnou skupinu zákazníků. Za volantem obou aut budou zřejmě nejčastěji vidět mladší muži. Pro ženy by totiž tužší spojka, nízký posez za volantem nebo vzdorovitější, ale přesná manuální převodovka mohly znamenat překážky, a tak se buďto poohlédnou po jiném voze, nebo zvolí nějakou z méně ostrých variant RCZ. Vždyť se prodává i s naftovými motory.

Technické parametry

 

Peugeot RCZ R 
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 
Objem: 1598 ccm 
Výkon: 199 kW (270 k) 
Toč. moment: 330 Nm 
Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s 
Max. rychlost: 250 km/h 
Komb. spotřeba: 6,3 l/100 km 
Rozměry: 4294 x 1850 x 1352 mm 
Cena: 1 040 000 korun včetně DPH 

Žádná z jiných verzí ale určitě nejezdí tak dobře jako testovaný exemplář. Je až neuvěřitelné, že se z benzinového čtyřválce o objemu pouhých 1,6 litru podařilo vývojářům vytlačit vysoký výkon s hodnotou 270 koní. K tomu samozřejmě potřebovali přeplňování, které se mohutným oddechnutím ozve pokaždé, kdy prudkou akceleraci přeruší spojka a zařazení vyšší rychlosti.

Manuál je ideálně odstupňovaný, takže poskytuje jednotce, jíž se velmi líbí ve středních a vyšších otáčkách, dostatek prostoru k rozletu. Pod jeho taktovkou pak auto zvládne překonat 100 km/h za 5,9 sekundy a ručička tachometru se zastaví až na 250 km/h. Akceleraci si lze ale naplno užít jen na suché vozovce. Úměrně s vlhkostí asfaltu totiž klesá schopnost předních kol přenášet točivý moment na podklad. Auto dokáže předvést působivé protočení pneumatik ale i za sucha. Je proto zapotřebí velmi pečlivě zacházet s plynem.

Vysoký výkon přenášený jen na přední kola samozřejmě není ideálem. Tím by byl zadní pohon, nebo alespoň čtyřkolka. Ostatně soupeřící Audi TT využívá systém quattro. Vše by měl zachránit diferenciál na přední nápravě, jde o poctivý mechanický Torsen. Ten se stará o to, aby se při prudké akceleraci auto nevydalo náhodně zvoleným směrem ven ze silnice. Jsou ale chvíle, kdy ani na sílu motoru nestačí. Řidič má pak pocit, že se s vozem musí víc prát.

Neustálé korekce směru jsou pravidelnou nutností, a tak si nelze za volantem RCZ R vlastně užít chvilky klidu. Naštěstí se s tímto stylovým kupé nepočítá jako s vozem pro každodenní ježdění, ale spíše pro víkendové příležitosti. V takové chvíli je mu možné toto chování odpustit.

Přece jen jsme se za za volantem nemohli ubránit pocitu, že s poháněnými zadními koly by šlo ještě o stokrát lepší a zábavnější vůz. Předokolka vyžaduje zvláštní zacházení. Naštěstí je díky nízko položenému těžišti a dobrému rozložení hmotnosti jen málo přetáčivá. Řidiče bude určitě bavit hledání limitů. Podvozek je třeba pochválit za dobrou práci. Patří sice k tužším, ale rozhodně není přehnaně nepohodlný. Vlastně by se s RCZ R dalo jezdit i na delší cesty, nebýt otravného mručení výfuků v nízkých otáčkách, které jsou naladěné na to, aby z přeplňovaného čtyřválce při sportovní jízdě vykouzlily zajímavé zvuky.

Velmi se povedla také sportovní sedadla. Mají vysoké boky, dobře obejmou a bát se jich přitom nemusí ani korpulentnější postavy. Jen není dobré počítat se čtyřmístným obsazením. Druhá řada sedadel je jen atrapa, podobně jako u Porsche 911. RCZ R je bezesporu zajímavé auto, za cenu přes milion korun se už ale dají sehnat i jiné zábavné stroje.

Související