Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Česká republika, která pro obnovu vozového parku a podporu ekologických osobních automobilů dosud neudělala téměř nic, je totiž z tohoto hlediska v rámci Evropské unie naprostou výjimkou. Přestárlý vozový park, jakož i znečištění ovzduší zplodinami, jsou pak důsledkem.

Nicméně ustavičné stížnosti automobilek na stáří českého vozového parku znějí trochu licoměrně. Flotily českých podniků jsou totiž moderní, plně srovnatelné s vyspělými státy. Problém představují jen auta používaná pro soukromé účely.

A prodejci aut se v Česku stále více chovají, jako by pro ně byly důležité jen flotily (případně ještě úzká vrstva nejlépe placených zaměstnanců) a jako by je běžný privátní zákazník, který si kupuje auta z "krvavých úspor", ani moc nezajímal.

Lidé většinou nejezdí ve starých autech proto, že by je to bůhvíjak bavilo, ale proto, že buď na nové vůbec nemají, nebo se jim dnešní nová auta zdají přehnaně drahá. Na ten první problém mají tuzemští výrobci jen malý vliv, byť platy v automobilkách mohou sloužit pro ostatní obory jako jakýsi maják. Ale pokud jde o cenu osobních vozů, zvláště těch v nižších kategoriích, tam automobilky mají hodně másla na hlavě.

Srovnání ukazují, že v posledních měsících dochází k ustavičnému plíživému zdražování. A to se týká jak údaje "cena od", tak reálnějších specifikací: například nejlevnější model Škoda Fabia si už lze pořídit jen v jednom nepříliš působivém odstínu modré, zatímco Citigo bez příplatku je pro změnu jen červené.

Astronomické zisky, kterých Škoda Auto dosahuje, by přitom určitě umožnily nejmenší modely v základním provedení poněkud zlevnit a celkovou nabídku vylepšit, aby byla pro privátní klientelu zajímavější.

Námitkou může být, že by tím automobilka podrazila své dealery třeba v sousedním Německu, protože Němci by si nechávali ve velkém vozit levnější auta z Česka. Ale co kdyby si Škoda opět udělala takové soukromé „šrotovné“  a poskytovala zde stejně jako v roce 2011 slevy českým občanům, kteří zároveň odevzdají svůj letitý stroj?

Až zkrátka budou úřady s "národním plánem čisté mobility" finišovat, neměly by se zapomenout zeptat zdejších automobilek, zda také přijdou s nějakým vlastním příspěvkem.

Související