Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G192 AWD

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem: 2488 ccm
Výkon: 141 kW (192 k)
Toč. moment: 256 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Max. rychlost: 194 km/h
Komb. spotřeba: 9,3 l / 100 km
Rozměry: 4555 x 1710 x 1840 mm
Cena: 860 900 Kč včetně DPH

Mazda CX-5 byla v roce 2012 prvním vozem japonské automobilky, který se představil s výrazným designem karoserie nazvaným Kodo. Od té doby se tento styl rozšířil i na další modely, mezitím už ale automobilového průkopníka dostihl první facelift. Ten přichází nejen s drobnými retušemi vzhledu, ale i s novou technikou a řadou vylepšení.

Japoncům se povedlo nasadit tak jemnou změnu designu, že její stopy by laik hledal na voze jen s obtížemi. Je proto potřeba prozradit, že se proměnila maska chladiče, jež dostala výraznější žebra. Lehce pozměněné jsou také světlomety s výraznější linkou diod pro denní svícení. Světla tak trochu napodobují oči dravce. Měnily se i zadní brzdovky. K vozu je nově k dispozici pár sad disků nebo laků karoserie.

Uvnitř jsou změny ještě decentnější. Ten, kdo seděl v Mazdě CX-5 před faceliftem, pozná jemnou úpravu palubní desky, která se odehrála v oblasti displeje zábavního systému. Zařízení postrádá dotykovou obrazovku předchozího modelu, místo toho se ovládá otočným joystickem za pákou převodovky a několika tlačítky.

Je možné ho pochválit za rychlé reakce, grafika ovšem za evropskou konkurencí lehce pokulhává. Alespoň že nabízí široké možnosti propojení s chytrými telefony nebo přehrávači. Prostor pro řidiče působí čistším dojmem. A to nejen díky novým dekorům, ale i díky tomu, že Mazda nahradila páku ruční brzdy modernější elektrickou parkovací brzdou.

CX-5 je nejprodávanějším modelem Mazdy na evropském trhu, který fandí hlavně dieselům. Přesto Japonci do nabídky motorů zařadili nový benzinový čtyřválec. Atmosférický motor s vysokým kompresním poměrem zarazí dnes nezvykle velkým objemem 2,5 litru. Disponuje výkonem 192 koní. Ekonom ho testoval s pohonem všech kol a s automatem, který je pro danou jednotku povinností.

A to je právě jediný zásadní problém. Motor by sám o sobě byl velmi příjemným společníkem na cesty díky slušnému zvukovému projevu a dostatku síly. Starosvětský automat s hydrodynamickým měničem a šesti stupni ale jeho práci většinu času částečně sabotuje. Občas řadí zmateně, někdy naopak nechává motor zbytečně vytáčet. Nepomáhá ani přepnutí do sportovního režimu, který přináší spíše rychlejší odezvu na plynový pedál.

Zde je Mazda pozadu, zejména v době, kdy konkurence dává často přednost dvouspojkovým automatům s vyšším počtem rychlostí. Kdyby bylo možné získat testovaný motor s manuálem, byl by dobrou volbou. Kvůli automatu je ale nutné se připravit i na vyšší spotřebu. Ta se může obvykle pohybovat nad 10 litrů benzinu na 100 kilometrů.

I přesto zaslouží Mazda CX-5 pochvalu za dobré jízdní vlastnosti. Lehká konstrukce a hlavně dobře nastavený podvozek přispívají k dobrému řidičskému pocitu. Původní verze si vysloužila kritiku za hluk ve vyšších rychlostech. Na tom technici zapracovali a nově by měla být CX-5 zhruba o čtvrtinu tišší. Velmi dobrá je také filtrace nerovností. Také náklony do zatáček jsou spíše menší. Mazda tak patří z jízdního hlediska na špičku mezi kompaktními SUV neprémiových značek.

A je na tom dobře i z hlediska výbavy. Nově totiž dostala nálož elektronických asistentů. Potěší tak třeba chytrými světlomety, které usnadní jízdu v noci. Na palubě může být i aktivní asistent pro jízdu v pruhu, adaptivní tempomat nebo systém pro kontrolu bdělosti řidiče. V nabídce je celkem pět výbavových variant, u kterých se pak připlácí už jen za pár drobností. Například navigace vyjde na rozumných 12 500 korun.

Související