• Dělník a majitel jsou spolupodnikateli.
• Každý dělník má možnost stát se milionářem.
• Nikdo nesmí zasahovat do vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem (zákaz odborových organizací v závodě).
• Účelem podniku je služba veřejnosti.
• Účel světí prostředky.
• Cokoli vyrobíme, musí sloužit zákazníkovi dobře.
• Kdo chce být vedoucím a řídit lidi, musí napřed vybudovat sám sebe.
• Musíme nastolit osobní odpovědnost.
• Když všichni mluví o nemožnostech, hledej možnosti.
• Každý zaměstnanec si musí odpovědět na otázku, čím je podniku užitečný.

To jsou některé zásady, kterými se řídil největší český podnikatel Tomáš Baťa. Jelikož vybudoval globální impérium, lze dovodit, že jeho přístup vede k úspěchu.

Nikde samozřejmě není řečeno, že se každý z nás dopracuje k úspěchu kopírováním cizích zásad. Je k tomu třeba mnohem více. A také platí, že vlastní cestu si musí najít každý sám. A jak mnozí potvrdí, učit se lze i z chyb a pádů.

Není však důvod nebrat si příklad z těch nejlepších. Tomáš Baťa mezi takové patřil. A přestože založil svoji firmu už před 120 lety, jeho odkazem má stále smysl se zabývat. V týdeníku Ekonom ostatně pravidelně přinášíme příběhy úspěšných manažerů či podnikatelů, a řada z nich potvrzuje, že si z Bati mnohé vzali. V čem tedy spočívá až magická síla jeho odkazu? To se dozvíte v hlavním tématu aktuálního čísla.

 

Hezké čtení

Dalibor Martínek, šéfredaktor

 

obalka Ekonom 2014 44

Související