Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. To jsou hlavní hráči na trhu firemních manažerských vozů. Tím, že jsou vidět všude, působí okoukaně, nudně. Kia dokazuje, že i v této kategorii je snadné jezdit stylově a přitom za slušné peníze. Má na to sedan Optima, který tvoří vrchol její nabídky.

Kia Optima je sesterským modelem Hyundai i40. Na rozdíl od něj trpí handicapem v podobě chybějící verze kombi. Jezdí jen jako klasický sedan. To na začátek odradí část zájemců, ta druhá by ale mohla ocenit, že když už se Kia vrhla na tvorbu sedanu, výsledný vůz přinejmenším vypadá na jedničku s hvězdičkou.

Navíc teď, kdy auto prošlo faceliftem, dostalo ještě výraznější LED a mlhovky po vzoru sportovního hatchbacku cee'd GT, tatáž technologie se objevuje i na nové grafice zadních brzdovek. Stylovost Optimy vynikne ve chvíli, kdy ji postavíte vedle Hyundaie i40. Nudná rozhodně není.

Že je Optima schopná potěšit na první pohled, dokazuje i interiér. Ten v testované top výbavě vypadal, jako by patřil vozu z kategorie prémiových značek. Až bližší zkoumání odhaluje některé levnější plasty. Nejde ale o nic tragického, co by člověku mělo při každodenním používání vadit. Alespoň co se týče testovaného auta bylo v pořádku i slícování dílů.

Upravená palubní deska lehce nakloněná směrem k řidiči je přes množství ovládacích prvků přehledná. Dotyková obrazovka systému s audiem a navigací má slušnou grafiku, stejně tak se povedl i barevný displej palubního počítače mezi budíky. Trochu nepříjemný je ale sportovně seříznutý volant, který byl součástí příplatkové výbavy vozu. Do spíše pohodlně pojatého interiéru se příliš nehodí.

Korejcům se podařilo postavit velmi vzdušný interiér. Díky délce 4845 mm a rozvoru 2795 mm patří podélně k vůbec nejprostornějším ve své třídě. Na zadních sedadlech nemají lidé problém dát si nohu přes nohu. Navíc jsou sedačky poměrně pohodlné a připravené hýčkat čtyři cestující i na delších služebních cestách.

Problémem je ale nižší linie sedanu spojená s vyšším posazem za volantem. Lidé nadprůměrného vzrůstu tak budu muset dávat pozor, aby se jejich hlavy nepozdravily se stropem. Kia bude mít u praktických českých zákazníků trochu potíží i s kufrem. Objem 505 litrů je v pořádku, vadí ale laciné ukotvení víka na kovové vzpěry, které při zavírání zasahují do kufru, čímž snižují jeho využitelnost.

A zatímco německé nebo české vozy hledají k zákazníkům cestu širokým výběrem motorů, Kia tradičně nabízí menší množství jednotek. V případě Optimy jsou to pouze tři. Buď si vyberete benzinový dvoulitr s výkonem 165 koní, nebo turbodiesel s objemem 1,7 litru a výkonem 136 koní.

Speciální možností je pak ještě hybrid. Ekonom k testu vybral model 1.7 CRDi. Ten navíc přišel vybaven s příplatkovou automatickou převodovkou, která nahradila manuál. Vyjde na 50 tisíc korun a má na dnešní dobu už méně obvyklých šest stupňů, nyní je běžných sedm i osm rychlostí. Jde o klasický hydrodynamický měnič se všemi jeho vlastnostmi. To znamená zejména delší prokluzy a vlažnější přístup k řazení i podřazování.

Jízdní projev Optimy se tak logicky posouvá do roviny komfortní. Přes příplatkový paket Sport, který přidává i velmi pěkná osmnáctipalcová litá kola, už od tohoto sedanu řidič nebude zřejmě očekávat žádné adrenalinové vyžití. Automat také oproti manuálu zvyšuje spotřebu. Ekonom za týden testování naměřil 7,5 litru nafty na 100 km, s manuálem by šlo dosáhnout o půl litru lepšího výsledku. Při dlouhodobém užívání se ale dá očekávat, že spotřeba ještě klesne.

Ke klidné jízdě totiž vybízí i nastavení podvozku. Ten je měkký až houpavý a nejlépe se mu daří na kvalitním povrchu, třeba na dálnici. Ani ve městě ale nezklame. Odhlučnění je na slušné úrovni, do kabiny se významně nepřenáší ani rázy od kočičích hlav nebo retardérů. Jediným místem, které by ho mohlo trochu rozhodit, je tak nečekaná příčná nerovnost v zatáčce.

Pokud si budoucí majitel vyšperkuje svoji Optimu paketem Techno za rozumných 35 tisíc korun, dostane navíc ještě balíček nejrůznějších elektronických asistentů, které mu každodenní cestování určitě zpříjemní. Nejpraktičtější je asi systém, který hlídá okolí auta při parkování. Na dálnici je zase neocenitelný aktivní asistent pro jízdu v pruzích, který dokáže auto sám vést v pruhu. Dnes je už standardem také detekce jiného vozidla v mrtvém úhlu.

Kia Optima rozhodně není vozem bez problematických součástí. Na druhou stranu působí v šedém rybníčku manažerských nudných aut nápaditě. A navíc se nabízí za velmi zajímavou cenu. Se základním benzinovým motorem startuje na 575 tisících korun, diesel vyjde na 615 tisíc, a to už výbava obsahuje duální klimatizaci či tempomat.

 

Tabulka technických parametrů
Kia Optima 1.7 CRDi

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1685 ccm
Výkon: 100 kW (136 k)
Toč. moment: 320 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Max. rychlost: 197 km/h
Komb. spotřeba: 6,0 l / 100 km
Rozměry: 4845 x 1830 x 1455 mm
Cena: 614 980 korun včetně DPH

 

Stylovost Optimy vynikne ve chvíli, kdy ji postavíte vedle Hyundaie i40. Nudná rozhodně není.

Optima faceliftem získala na eleganci. Ve střední třídě působí jako svěží změna proti usedlým vozům.

Pro palubní desku je příznačné velké množství tlačítek.

LED pro denní svícení je v kurzu. Má je i Optima.

Páčky pod volantem umožňují manuální řazení.

Vzadu je tolik místa na nohy, že se Optima může pustit do boje s domácím Superbem.

Budíky jsou kombinované s rozměrným barevným displejem palubního počítače.

Nové LED brzdovky vzadu vytvářejí unikátní siluetu hlavně v šeru.

Foto: Kia

Související