O zločinci, jenž sofistikovaný protiletadlový systém ukrajinským separatistům dodal, má světová veřejnost jasno. Netřeba pochybovat o tom, že vítr vane z Kremlu.V probíhající občanské válce na východě Ukrajiny denně umírají lidé. Hrůzná smrt stovek nevinných je dosti drsnou připomínkou toho, že ruskou anexí Krymu nic neskončilo, že situace na Ukrajině je vyhrocená a že Rusko v čele s Vladimirem Putinem je nevypočitatelnou zemí.

Sestřelené letadlo malajsijských aerolinií je i zlomovým okamžikem nejen pro samotný ukrajinský konflikt, ale pro celé rusko-americké a rusko-evropské vztahy. Pokud nehrozí přímo nová studená válka, chladné až mrazivé vztahy a ekonomická válka ano.

Světové veřejné mínění se nyní oprávněně obrátilo proti Rusku a nutí reagovat i ty politiky, kteří by k Rusku nejraději mlčeli a soustředili se na vzájemný obchod. Z tohoto hlediska nyní bude zajímavé sledovat kupříkladu reakci Francie - prodá nakonec svoje výsadkové lodi Mistral ruskému námořnictvu? Obchod za 1,2 miliardy eur je jistě fantastický, ale má i svoji nepeněžní cenu. Co je víc? Komerční zájmy, nebo geopolitika a pověst země? Atmosféra takovému obchodu nepřeje.

Ale na druhé straně evropské země nepřestanou kupovat ruský plyn a ropu, může argumentovat (nejen) Francie. I čeští podnikatelé se mohou bát, že pokud sankce vůči Putinovi přitvrdí, přijdou odvetná opatření a český vývoz do Ruska, který dnes činí zhruba 116 miliard korun, se rozplyne.

Byznys je důležitý, přispívá k blahobytu, k uspokojování základních potřeb, a tím obrušuje riziko konfliktů a napětí ve společnosti. Říká se, že tam, kde se obchoduje, tam se neválčí. Obchod však nemůže přikrýt vše. Není možné na jedné straně Rusko politicky odsuzovat, uvalovat na ně sankce a za kulisami se na sebe usmívat a uzavírat obchody, jako by se nechumelilo a z nebe nepadaly kusy letadla sestřeleného ruským Bukem.

Zisk nemůže být jedinou motivací. (Z tohoto hlediska je nutné podotknout, že létat nad zemí, kde se válčí a kde separatisté opakovaně sestřelili vojenská letadla, není příliš bezpečné ani moudré a že zisk spojený s úsporami času a nákladů byl jedním z důvodů, proč řada aerolinek i nadále létala nad nebezpečným územím. Dráhy letu British Airways nebo Air France z posledního týdne ukazují, že se jejich letadla - na rozdíl od jiných - preventivně vyhnula celé Ukrajině.)

Spojené státy už své ekonomické sankce ve vztahu k Rusku citelně přitvrdily. Pokud zmrazení karet Visa a Mastercard vybrané ruské smetánce vypadá jako malý políček, odříznutí velkých ruských podniků od financování americkými bankami a finančními skupinami je pořádná facka. Přidá se i Evropská unie? Jako celek v zahraniční politice nijak přesvědčivě nevystupuje. Iniciativu mají jednotlivé členské státy, jež obvykle lavírují mezi politikou a ekonomickými zájmy. Lavírování ale okolnosti nepřejí.

I když je Nizozemsko hned po Číně druhým největším obchodním partnerem Ruska, je to i země s nejvyšším počtem obětí v sestřeleném letadle a země dost bohatá, vlivná a zarputilá, aby snahu potrestat přímé i nepřímé viníky dotáhla do konce. V první desítce největších obchodních partnerů Ruska je vedle USA i Německo, Polsko a Francie. Vědí, že v případě ekonomické války přijdou o hodně. Jak se zachovají? Aktivizuje se i podnikatelská lobby, nikdo nebude rád, že mu politická rozhodnutí kazí dobrý byznys. Ukáže se tedy i to, kdo ovládá evropskou politiku: politici, nebo finančníci...

Ruské akcie v reakci na poslední události klesají. Přidá-li se ke stylu amerických sankcí i EU, poletí akcie asi ke dnu. Investoři Rusko viditelně opouštějí už nyní. Ruský rubl setrvale oslabuje, lidé vybírají své úspory, může přijít i run na banky.

Strategie sankcí proti Rusku by měly mít ale i svoji závěrečnou myšlenku. Tušíme, jak se ekonomicky oslabené Rusko zachová? Historie ukazuje, k jakým důsledkům může vést kombinace hospodářského úpadku, pocitu ohrožení a vypjatého nacionalismu podporovaného silným vůdcem.

S tím, jak se z Putina v očích Západu stává stále nebezpečnější autokrat, v očích Rusů jeho popularita zatím stále stoupá. Sestřelení malajsijského letadla může být začátkem dějinných událostí, jejichž dopad zatím neumíme dohlédnout. Nebo na to světová veřejnost za pár týdnů tak trochu zapomene, podobně jako na Krym?

Související