Porsche se etablovalo jako výrobce luxusních SUV. Jeho model Cayenne se za dvanáct let stal s přehledem nejprodávanějším modelem této německé značky a přinesl jí také výrazný zisk. Nyní se automobilka rozhodla zaútočit na další segment, který v poslední době nabývá na stále větší oblibě. V hledáčku má kategorii kompaktních SUV, do které posílá svůj zbrusu nový model Macan. Ekonom jej vyzkoušel mezi prvními.
Porsche přiznává, že Macan sdílí platformu s Audi Q5, rozhodně ale nejde o totožné auto jen s přilepeným odznáčkem jiné automobilky. Naopak, dvě třetiny vozu jsou zcela nové, a dokonce dva ze tří motorů pocházejí čistě z dílny Porsche. A Macan není ani zmenšeným Cayennem, i když by se to na první pohled mohlo zdát. Designéři na jeho karoserii nechali zahrát nové prvky, jako jsou takzvaná 3D světla s vystouplým rámečkem nebo čistá kapota obíhající světlomety podobně jako ve stylovém Mini Cooperu.
Uvnitř Macan přináší to, na co jsou zákazníci Porsche zvyklí. Jde především o luxus a bohatou příplatkovou výbavu. Jednoduchý přístrojový štít má dominantní otáčkoměr, což podtrhuje sportovní charakter vozu. Zajímavostí je volant, který je totožný s tím použitým v supersportu Porsche 918 Spyder s cenovkou přesahující 22 milionů korun.
Oproti většímu sourozenci je ovšem v případě Macanu nutné počítat s omezeným prostorem na zadních sedadlech. Vzrostlejší řidič si už "za sebe" sedne jen s velkými obtížemi. Cesta rozhodně nebude pohodlná. A tak Macan zřejmě neposlouží k rodinnému jezdění, ale spíše jako druhé auto do rodiny pro ženu či přítelkyni.
Možná se však nakonec budoucí majitel s partnerem o volant Macanu popere. Zejména v testované vrcholné verzi Turbo. Tu pohání zbrusu nový benzinový šestiválec s výkonem rovných 400 koní, které posílá přes automatickou převodovku PDK na všechna čtyři kola.
Na rozdíl od Audi Q5, kde je systém 4x4 řešen stálým poměrem, Porsche nasadilo čtyřkolku s proměnlivým rozdělením síly mezi přední a zadní nápravu, přičemž zadní je ta preferovaná. To spolu s citlivým řízením, bleskovými reakcemi převodovky a sportovně nastaveným podvozkem znamená příslib zábavy. Ta se opravdu dostavuje a Ekonom může prohlásit, že se nováček snadno dostává mezi nejlépe jezdící SUV.
Neprojevují se ani náznaky náklonů a auto se řídí, jako by ani nevážilo 1,9 tuny, ale spíše bylo mrštným sporťákem. O tom vypovídá i zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy a příjemný zvuk vycházející z výfuků při akceleraci. Pokud se řidič nechá vtáhnout do děje, už není možné počítat s tabulkovou spotřebou 9,2 litru benzinu na 100 km, spíše je realističtější hodnota okolo 14 litrů.
Tabulka technických parametrů
Porsche Macan Turbo
Motor: 2x přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem: 3604 ccm
Výkon: 294 kW (400 k)
Toč. moment: 550 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Max. rychlost: 266 km/h
Komb. spotřeba:
9,2 l / 100 km
Rozměry: 4699 x 1923
x 1624 mm
Cena: 2 235 000 korun včetně DPH
Macan se snadno dostává mezi nejlépe jezdící SUV. Náklony se neprojevují ani v náznacích a auto se řídí, jako by ani nevážilo 1,9 tuny.
Porsche Macan na první pohled vypadá jako zmenšený Cayenne. Rozdíly prozradí detaily.
Volant pochází z modelu 918 Spyder za 22 milionů Kč.
Řidič volí jízdní režimy i tuhost tlumičů.
Navigace má dotykovou obrazovku a detailní rozlišení.
Takzvaná 3D světla zdobí záď vozu.
Foto: Jan Markovič