Ačkoliv bohumínský Bonatrans patří mezi nejúspěšnější české podniky, jeho jméno se v médiích příliš často neskloňuje. Nyní se přetřásá v souvislosti s »rozvodem« ve vlivné rodině Komárků. Vyvrcholily totiž dlouhodobé neshody mezi otcem Karlem Komárkem a jeho stejnojmenným synem.

Výrobce železničních kol Bonatrans prochází mumrajem spojeným s dělením holdingu KKCG, jako by se nechumelilo. A totéž platí o krizi.

Na loňský rok si nemůže stěžovat. A letos pojede také na plný výkon. Zisk nicméně oproti tučným rokům přece jen poklesne. Ve snaze vybojovat nové zakázky totiž Bona-trans snižoval cenu dodávek.

Dělení po Komárkovsku

Výsledkem sporů v rodině Komárků je dělení industriální části holdingu KKCG. Podniky Bonatrans Group, sousední ŽDB a Kovosvit MAS přejdou do nově vzniklé společnosti Bonatrans Group Holding, již si ponechá Karel Komárek starší spolu s dalšími členy rodiny (bratrem a dcerou). Zbytek impéria (plus doplatek ve stovkách milionů korun) zůstane v rukách Karla Komárka mladšího.

Mluvčí holdingu KKCG Daniel Plovajko odmítl transakci jakkoliv komentovat. Stejně tak Jan Kusněř, ředitel Bonatransu. »Důležité je, že pro naši výrobu a obchod se nic nemění,« uvedl Kusněř.

S Bonatransem Komárek starší získává výnosnou firmu, i když nebylo tomu tak vždy. Po sametové revoluci byl Závod železničního dvojkolí, tehdy ještě součást ŽDB, téměř odsouzen k zániku. Výrobky určené pro trhy RVHP zčistajasna neměly v roce 1990 žádný odbyt a pro svou matku byla firma jen přítěží.

»Tehdejší ředitel Vilém Balcárek se ale spolu s dalšími lidmi z vedení namíchl a naprosto závod, tedy produkci a obchod, předělal. To nás zachránilo,« vzpomíná Kusněř, který v podniku pracuje již 23 let. O devět let později se situace obrátila. Potápějící se a hluboko zadlužené ŽDB málem stáhly do propasti i výdělečnou divizi. Nakonec se z podniku vydělila pod jménem Bonatrans a skončila spolu s ŽDB v rukou rodiny Komárků. Z dobře nastartovaného podniku vyrostl největší evropský a jediný český výrobce železničního dvojkolí.

Propouštět je prohrou

Loni podniku sice trochu klesly tržby na 5,5 miliardy korun, ale zisk zůstal na úrovni roku 2008, kdy se vyšplhal na 1,4 miliardy. Firmě k vyššímu profitu pomohly nižší náklady, hlavně levnější ocel.

I když si Bonatrans nemůže na výsledky loňského roku stěžovat, úplně bez šrámů se mu jím projít nepodařilo. Ve druhém čtvrtletí totiž klesaly zakázky zhruba o desetinu. »Management v té chvíli rozhodl, že obchodníci musejí hledat netradiční trhy. Nakonec byli úspěšní,« vysvětluje ředitel podniku.

Zdůrazňuje, že ani v období poklesu z Bonatransu zaměstnance na dlažbu neposílali. Propouštění totiž považuje za selhání a prohru managementu. »Naším úkolem je slušně vydělávat vlastníkům a starat se o své lidi,« zdůrazňuje Kusněř.

Nadbytečné pracovníky tedy v horších měsících převeleli do takzvaného záchytného střediska. Zaměstnanci v něm dělali práce, které by jinak podniku musel nakupovat. A v rozlehlém bohumínském areálu je to vidět - tam, kde to jde, se zelená tráva, nově vysazené stromy, haly i cesty mezi nimi jsou čisté.

Kola i pro Pákistán

Nové zakázky nicméně obchodníci Bonatransu snadno nezískali. Například v tendru na dodávku kol pro německé dráhy Deutsche Bahn se museli prvně utkat vedle evropských výrobců i s brazilskými a s čínskými podniky.

»Nakonec jsme zvítězili, ale museli jsme jít s cenou dolů o patnáct až dvacet procent. Nejen v této zakázce, ale také v dalších,« vysvětluje ředitel. Letos očekává tržby minimálně na stejné úrovni jako loni, ziskovost ovšem o pár procent poklesne. Snížené ceny vyrovnávají mimo jiné úsporná opatření, která se týkají například údržby či obezřetnější kontroly kvality.

Strategie postavená na nižších cenách se zatím vyplácí. Ačkoliv loni evropský trh se železničními koly poklesl o třicet procent, Bonatransu se podařilo svůj podíl na něm zvýšit. Nyní z něj obhospodařuje bezmála třetinu. Největšími konkurenty je italský výrobce Lucchini, německý Bochumer Verein či francouzský Valdunes. Mimo Evropu soupeří Bonatrans například s čínským kolosem Maanshan.

Drtivá většina produkce železničních kol, 92 procent, míří z Bohumína za hranice. Podnik dodává výrobky do sedmdesáti zemí světa.

Více než polovinu prodává ve vyspělých evropských státech, čtvrtinu ve střední a východní Evropě a čtrnáct procent mimo starý kontinent.

K zákazníkům firmy patří všechny významné železnice, kromě Deutsche Bahn jsou to třeba rakouské, americké, britské, švýcarské, francouzské nebo dokonce pákistánské dráhy.

Další skupinou odběratelů jsou producenti železničních vagonů, lokomotiv, tramvají či vozů metra, jako je Bombardier, Alstom, Siemens nebo třeba japonské Nippon Sharyo.

Po německém vítězství z loňského podzimu se nyní Bonatrans chystá na další tendr v Deutsche Bahn. Firma se začíná etablovat i v Indii a ředitel Kusněř právě jedná o zakázkách v Číně.

Trojlístek k úspěchu

V tuzemsku bohumínští spolupracují s Inekonem a plzeňskou Škodou Transportation. Ta si Bonatrans nemůže vynachválit. »Je to progresivní a pružný dodavatel, který vždy vyjde vstříc našim specifickým požadavkům. Ve vývoji jsou dobří,« zdůrazňuje Jolana Číhová, mluvčí Škody Transportation.

Aby se udržel podnik na špici, musí pravidelně investovat do technologií, výzkumu i vývoje. V dobrých letech Bonatrans vydává 400 milionů korun ročně, loni to byla polovina. »K úspěchu potřebujete tři aspekty: lidi, kteří jsou ochotni s vámi kopat, osvíceného majitele ochotného část vydělaných peněz investovat a trochu štěstí,« uzavírá Kusněř.

Marcela Alföldi Šperkerová

Bonatrans Group
- Výroba železničních kol zahájena v roce 1965. Tehdy jako součást bohumínského podniku ŽDB.
- V roce 1999 se podnik osamostatnil pod názvem Bonatrans.
- Je to největší evropský a zároveň jediný český výrobce železničních dvojkolí a jejich součástí.
- Loni utržil 5,5 miliardy korun při zisku 1,4 miliardy. O rok dříve tržby přesáhly 5,7 miliardy.
- 92 procent produkce míří za hranice Česka. Podnik exportuje do více než 70 zemí světa na pěti kontinentech.
- Zaměstnává 1214 lidí.
- Letos se spolu s podniky ŽDB a MAS Kovosvit vydělí z holdingu KKCG do nové společnosti Bonatrans Group Holding. Majitelem bude Karel Komárek starší se svým bratrem a dcerou.

92 procent
produkce Bonatransu míří za hranice Česka.

Po vítězství z loňského podzimu se nyní Bonatrans chystá na další tendr v Deutsche Bahn.

Související