Karel Mourek, ředitel úseku Komerčního centra České spořitelny

Projevuje se vyšší obezřetnost bank ve výrazně přísnějším náhledu na klientovu bonitu?

Máme dlouhodobě nastavené procesy hodnocení klientů, které určí, zda je klient schopen úvěr splácet. Podmínky poskytnutí úvěru jsme výrazně neupravovali. Hlavními faktory, které rozhodují o tom, zda jsme schopni úvěr poskytnout, jsou perspektiva klienta, jeho finanční historie nebo zajištění úvěru. Nicméně banka pro posuzování rizika při schvalování obchodů musí respektovat změněnou finanční situaci i její možný dopad na některá odvětví v budoucnu. Ke každému žadateli o úvěr však přistupujeme individuálně.

Souvisí stálý růst úvěrů s delší splatností při výrazném poklesu krátkodobých úvěrů s restrukturalizací úvěrů, kdy banka vyjde podnikateli vstříc a posune problémové splácení na delší dobu?

Vliv takových posunů by neměl být statisticky významný. Určitě k nim nedochází v masovém měřítku.

Jaká bývá typická reakce firem na pokles zakázek?

Většina firem reagovala na pokles poptávky velmi pružně a začala hledat všechny možnosti úspor nákladů. Adekvátní snížení zásob a rozpracovanosti výroby a aktivnější přístup k řízení pohledávek jsou klasickými cestami, kde se dá dosáhnout úspor velmi rychle. Tato reakce svědčí o životaschopnosti českých firem, jejich schopnosti reagovat na změněnou hospodářskou situaci a přijímat razantní opatření k udržení fungování firmy. n

dd

Související