Transport a Logistika v Brně



Po dvou letech se na brněnské Výstaviště vrací veletrh představující výběr současné nabídky dopravních a logistických technologií i služeb. Jedno z křídel pavilonu A1 navíc obsadí tematický projekt "Transfer technologií a inovací".

V pořadí již 5. mezinárodní veletrh dopravy a logistiky Transport a Logistika očekává účast 150 vystavovatelů z deseti zemí, zahraničních firem letos budou přibližně tři desítky. Nejpočetnější zastoupení mezi nimi mají sousední státy Německo a Slovensko. Raritou je výstavní premiéra společnosti Flexlink z Malajsie, která potenciální klientelu ze střední Evropy osloví nabídkou dopravníkových systémů.

Premiérově na veletrhu Transport a Logistika vystavuje celá pětina firem. K novým velkým jménům patří například Bombardier, evropský lídr v oblasti kolejové dopravy, nebo švýcarský Interroll, přední světový výrobce komponentů a subsystémů dopravníků pro přepravu materiálu, logistiku a automatizaci. Nabídku v oblasti spedice rozšíří účast významných spedičních firem DACHSER a CN Worldwide. Prezentaci dopravců obohatí také slovenská společnost Emtest, která v tomto oboru bude mít druhou největší expozici po firmě ČD Cargo.

Transfer technologií a inovací


Expozice veletrhu Transport a Logistika návštěvníci naleznou na tradičním místě - v pavilonech A1, A2 a na volné ploše A včetně kolejiště. Spolu s nimi se o tento prostor podělí horká novinka letošního ročníku, projekt "Transfer technologií a inovací", který soustředí prezentace vysokých škol a jejich vědecko-výzkumných kapacit nabízených průmyslu. Nový doprovodný program veletrhů MSV a Transport a Logistika 2009 chce podpořit zavádění inovací do praxe, a tím přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti českého průmyslu. Kontaktní centrum výzkumu a vývoje představí aktivity výzkumných týmů a výzkumných center deseti univerzit z tuzemska i ze zahraničí.

V rámci projektu Transfer technologií a inovací se návštěvníci mohou seznámit s některými unikátními exponáty, které teprve směřují do výroby. Jedním z lákadel bude i model letadla, které je výsledkem spolupráce Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně s jeho průmyslovými partnery. Letecký ústav se od svého založení v roce 1993 podílel na všech velkých projektech českého leteckého průmyslu (Aero Ae-270, Evektor EV-55 atd.) a některé dokonce sám inicioval. V roce 1996 tak byl zalétán ultralehký letoun KP-2U Sova, který je dodnes vyráběn a prodáván do celého světa, a v roce 2000 v Brně začaly práce na letounu VUT 100 Cobra, který v roce 2005 obdržel prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci. Nejnovějším projektem Leteckého ústavu FSI VUT v Brně je bezpilotní letoun 001 VUT Marabu.

Železniční konference


V centru pozornosti se letos ocitne železniční doprava. Návštěvníci se mohou těšit na exponáty kolejové techniky a pro odborníky se chystá 1. ročník Mezinárodní železniční konference, kterou pořádá Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI ve spolupráci se společností České dráhy, SŽDC, Ministerstvem dopravy ČR a dalšími subjekty. Podtitul setkání zní "Železniční doprava - ekologicky, ekonomicky a efektivně smysluplná alternativa k dopravě silniční". Konference proběhne v úterý 15. září v Kongresovém centru - sále A, na závěr je plánováno přijetí společného memoranda a vyhlášení tradiční výroční ceny ACRI.

Aplikace logistiky


Česká logistická asociace a Svaz spedice a logistiky u příležitosti veletrhu Transport a Logistika 2009 pořádají tradiční odborný workshop zaměřený na problematiku aplikace logistiky v oblasti výrobních procesů a dodavatelského řetězce. Jednání zahájí příspěvek prezidenta Evropské logistické asociace pana Alfonze Antoniho na téma "Evropská logistika v současných ekonomických podmínkách". Další referáty budou věnovány například otázkám bezpečnosti logistických procesů a možnostem zkvalitnění vnitropodnikové logistiky prostřednictvím informačních systémů. Uskuteční se v úterý 15. září v pavilonu A.

Josef Ressel


Veletržní nabídku letos zpestří historická výstava Josef Ressel - český vynálezce evropského formátu. Chrudimský rodák Josef Ressel mj. zdokonalil optický semafor pro podávání zpráv, vynalezl kuličkové ložisko bez mazání či šroubový lis pro výrobu vína a oleje, zabýval se také vývojem parního automobilu. V pavilonu A1 budou instalovány informační panely, model lodního šroubu a další exponáty z výstavy, která původně vznikla ve Slovinském technickém muzeu.

Související